Taxi 2

Julkaistu 16.05.2002 15:39

Ranska 2000. Ohjaus: Gerard Krawczyk. Käsikirjoitus ja tuotanto: Luc Besson. Kuvaus: Gerard Sterin. Pääosissa: Samy Naceri, Frederic Diefenthal, Emma Sjöberg, Marion Cotillard, Bernard Farcy. Kesto: 90 min.

Pari vuotta sitten Luc Bessonin kirjoittama ja tuottama komedia Taxi räjäytti pankit Ranskan maalla, ohittaen jopa Titanicin menestyksen. Tietenkin kohellukselle piti saada jatkoa, ja Bessonin rinnalle astui tällä kertaa ohjaaja Gerard Krawczyk. Taxi 2 on suoraviivaista jatkoa ykkösosalle, eikä eroa sen höyhenenkepeästä kaahailuhuumorista mitenkään. Jopa juoni ja henkilöhahmot ovat lähes tismalleen samoja.

On formulakuskin urasta haaveileva rento suhari Daniel (Samy Naceri), hänen totaalinysvö pollariystävänsä Emilien (Frederic Diefenthal) sekä joukko toinen toistaan taukimpia ranskalaispoliiseja. On törmäilypakko, johon johtaa tällä kertaa maassa vieraileva Japanin puolustusministeri ja perässä roikkuva japsimafia eli Yakuza. Vauhtia kiihdyttävät poliisien huippuvarusteltu luodinkestävä superauto sekä verenhimoinen joukko hyökkäileviä ninjoja. Samaan aikaan pitäisi setviä naisprobleemeja ja huolehtia höyrypäisestä appiukosta. Pelti siis rutisee ja rallimuotoiltu pirssi menee menojaan, kun rosmoja metsästetään Marseilles'n kuvauksellisissa merimaisemissa - lopulta myös Pariisin kaduilla. Taksikuski on nopea ja nokkela, poliisi on hidas ja hidas. Huimiin takaa-ajoihin on jälleen käytetty oikeita formulakuskeja, joten tukeva ote penkistä on tarpeen.

Vauhdin ohessa elokuva perustaa viehätyksensä poikamaiselle buddy-meiningille sovinistisine laukauksineen - joskin pimutkin pääsevät nyt hieman potkimaan. Lemmenhuolia aiheuttavat ykkösosan tapaan Danielille kotona odottava söpö tyttöystävä (Marion Cotillard) ja Emilienille arjalainen amatsoni Petra (Emma Sjöberg), poliisivoimien ainoa toivo.

Huolimatta täydellisestä aivottomuudestaan Taxi 2 on aivan sympaattinen pikkukomedia, joka onnistuu paikoin olemaan niin tyhmä, että se oikeasti naurattaa. Lisäksi leppoisat päähenkilöt ja Marseilles'n kodikkuus tuovat elokuvaan miellyttävää, pienimuotoista lämpöä.

Teksti: Tuuve Aro

Tuoreimmat aiheesta

Elokuvat