Tarjouskauppa on uudistanut asuntomarkkinat pysyvästi

Kuluttajavirasto on laatinut tarjouskaupasta muistion, jossa kauppatavan katsotaan olevan avoimemman hintatiedon uranuurtaja. Kiinteistömaailman kehittämä tarjouskauppa on ollut markkinoilla vuodesta 2007 ja kauppatavalla on tehty jo noin 17 000 asuntokauppaa.

Kiinteistömaailman vuonna 2007 lanseeraaman tarjouskauppamallin tarkoituksena oli kehittää asuntokauppaa avoimempaan suuntaan. Vajaan viiden vuoden toiminta-ajan kuluessa kauppatapa on vakiinnuttanut asemansa asuntomarkkinoilla.

Hinnan ilmoitustapa avoimempaa

Keskeinen ero perinteisen kauppatavan ja tarjouskaupan välillä on hinnan ilmoittamistapa: perinteisessä mallissa hintapyynnöstä tingitään alaspäin, kun taas tarjouskaupassa ilmoitetusta lähtöhinnasta tehdään tarjouksia ylöspäin. Lopullinen hinta kuitenkin muodostuu kysynnän ja tarjonnan perusteella. Tarjouskaupassa kaikki annetut tarjoukset ovat kuluttajien nähtävissä, joten kauppatapa on perinteistä mallia avoimempaa.

– Molemmissa kauppatavoissa kiinteistönvälittäjän ammattimainen, mahdollisimman osuva arvio asunnon markkinahinnasta on pääroolissa. Tämän pohjalta asunnon myyjä ja välittäjä yhdessä päättävät, millä alkuhinnalla asunto tuodaan tarjolle, kertoo Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Tommi Rytkönen.

Tarjouskaupan avulla läpinäkyvyyttä asuntokauppaan

Epäilykset tekaistuista tarjouksista ovat tarjouskaupassa turhia, sillä välittäjä ottaa aina kirjallisesti vastaan kaikki tarjoukset, jonka jälkeen välittäjä laittaa ne Kiinteistömaailman verkkosivuille vapaasti kuluttajien näkyville.

– Kauppatapana tarjouskauppa toimii sekä myyjän että ostajan näkökulmasta. Myyjä voi olla varma, että Tarjouskaupalla hän saa asunnostaan parhaan markkinahinnan, sillä jokaisella ostajalla on aikaa tehdä oma, parempi tarjouksensa. Myös ostajaehdokkaan on helpompi asettaa tarjouksensa, koska hän tietää tarkalleen, mitä muut ovat asunnosta tarjonneet, kertoo Rytkönen.

Teksti: Jokakoti
Kuvat: Colourbox
Lähde: Kiinteistömaailma

Lue myös:

    Uusimmat