Moottorikelkkaurheilussa kaiken mahdollisen voittanut Janne Tapio käynnistää alkavan MM-kauden viikonvaihteessa hänelle oudoista lähtöasetelmista Sveitsissä: haastetusta on tullut haastaja.
Kaksinkertainen snowcrossin maailmanmestari joutui seuraamaan viime kaudella hopeamitali kohmeisissa käsissään ruotsalaisen Lynx-tallikaverinsa Peter Ericsonin riehakkaita MM-kultajuhlia.
Tapio on tosin päättänyt vakaasti, että mestaruus on vain lainassa länsinaapurin puolella.
- Minulla on kova nälkä mestaruuteen ja näen kaikki mahdollisuudet siihen. Kalusto on huippuluokkaa ja kuljettaja on kunnossa, vahvistaa rovaniemeläinen.
Olosuhteet eivät ole tänä vuonna suosineet snowcrossareita. Ruotsin Östersundissa päästiin kuitenkin kisaamaan kunnolla ja aistimaan voimasuhteita sopivasti MM-kauden alla.
- Östersund osoitti, että vauhtini riittää voittoon uudella kalustolla, viittaa Tapio 600-kuutioiseen kelkkaansa.
MM-sarjan säännöt muuttuivat kaluston osalta aiempiin vuosiin siten, että moottorista on karsittu pois 200 kuutiota.
- Moottorissa on vähemmän tehoa ja uutta kelkkaa joutuu ajamaan aggressiivisemmin ja kovemmalla tempolla kuin ennen, kuvailee Tapio.
“Ahmasalo ajaa aina lujaa”
Janne Tapion on helppo noukkia pahimmat esteet kolmannen maailmanmestaruuden tiellä.
- Hallitseva mestari Peter Ericson on varmasti kova ja Tomi Ahmasalo ajaa aina lujaa.
Pitkänhuiskea, 191-senttinen Ericson tietää, että luvassa on kaikkea muuta kuin helppo tehtävä tittelin uusimiseksi. Takana vaanii nopeita haastajia ja edessä siintää yhteensä 14 MM-finaalierän röykkyinen urakka Sveitsissä, Suomessa, Norjassa, Saksassa ja Ruotsissa.
- Tapio on tämän lajin legenda. Ahmasalo on loistava kuljettaja samoin kuin maanmieheni Johan Eriksson, Emil Öhman, Daniel Olofsson, Viktor Stenman ja Fredrik Granberg, luettelee Ericson.
Viime vuonna MM-sarjassa neljänneksi ajanut ja kautensa Euroopan mestaruuteen Ski-Doolla sinetöinyt rovaniemeläinen Ahmasalo uskoo, että voimasuhteet eivät muutu suuremmin kärjen osalta.
- Muutamat täyden sarjan ajavat ruotsalaiskuskit saattavat tosin hämmentää onnistuessaan kärkikahinoita, joissa aion olla tietenkin itsekin mukana. Mestaruus on alkavalla kaudella ainoa tavoitteeni, julistaa Ahmasalo, joka palasi viime vuonna Euroopan lumille ja tavoille pitkän USA:n kiertueensa jälkeen.
- Siinäkin mielessä minulla on helpommat lähtöasetelmat uuteen MM-kauteen. Lisäksi erämäärien kasvattaminen on tervetullut uudistus MM-sarjaan. Se antaa ainakin pienen mahdollisuuden virheeseen. Toisaalta kyllä tämä nykyinenkin sarjasysteemi on aivan tarpeeksi raaka.
Sveitsissä korkealla ja kovaa
MM-sarja jyrähtää käyntiin tulevana viikonvaihteena Sveitsissä, jossa ajetaan yhteensä neljä finaalierää perjantaina ja lauantaina.
Veysonnaz tuli mukaan sarjaan jo viime vuonna, joskin tällä kertaa sveitsiläiset alppimaisemat muuttuvat entistäkin jylhemmäksi, kun MM-lunta on jouduttu hakemaan aina 2100 metrin korkeudelta asti. Vuosi sitten Veysonnaz'n värikäs kelkkasirkus pyöri 500 metriä alempana.
- Nyt ajetaan jo todella korkealla meren pinnasta mitattuna. Mies ja moottori ovat varmasti lujilla. Tuollaisissa korkeuksissa vaaditaan tekniikan osalta jo melkoista tietotaitoa, jotta kelkasta saadaan ulos tarvittavat tehot, korostaa Tapio.
Ahmasalo myöntää, että tulevat olosuhteet huolestuttavat häntä. Veysonnazin rata sai jo viime kaudella tylyn tuomion suomalaisilta ja nyt mennään niin korkealla, että rovaniemeläistäkin vauhtihirmua huimaa.
- Edessä voi olla ongelmia. Tietenkin olosuhteet ovat kaikille samat ja lunta on haettava sieltä, mistä sitä löytyy, mutta kysyn silti: onko MM-osakilpailua järkeä viedä yli kahden kilometrin korkeudelle.
Suomella on Veysonnaz'ssa varsin vahva edustus. Tapion ja Ahmasalon lisäksi MM-pisteitä tavoittelevat Hannu Toppala, Viktor Herten, Fredrik Herten, Jarmo Näkkäläjärvi, Jussi Honka, Niko Korsumäki ja Iisko-Matti Näkkäläjärvi.
Sveitsin jälkeen snowcrossin seuraava MM-osakilpailu ajetaan 10. helmikuuta tutulla kisanäyttämöllä, eli Lahden hiihtostadionilla, jossa lumitykit laukovat parhaillaan kovilla.
Kuljettajat ovat pitäneet vuosi toisensa jälkeen Suomen osakilpailua koko MM-sarjan sarjan parhaana.
(MTV3)