Tämä ääni voi paljastaa mopon olevan jopa hengenvaarallinen

1:06
Kuuntele videolta, miltä viritetty mopo kuulostaa verrattuna vakiopeliin.

Mopon suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa. Siitäkin huolimatta, että tämä on kirjattu myös lakiin, pitää useampi kuin joka kymmenes suomalainen mopon virittämistä vain lievänä rikkomuksena, vaikka viritetty mopo voi olla pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinen. Taloudellisen ja inhimillisen vastuun viritetystä moposta kantaa lopulta aina lapsen huoltaja

Mopo on kevyt ja suojaamaton ajoneuvo, eikä onnettomuuteen joutuminen vaadi aina edes toista osapuolta. Pelkästään kaatuminen kovasta vauhdista voi olla kohtalokasta.

Mopojen virittäminen kulkemaan sallittua kovempaa on Liikenneturvan mukaan kuitenkin edelleen valitettavan yleistä.

Vanhempien on hyvä muistaa, että vähän viritettyä, laitettua tai tuunattua mopoa ei ole, vaan mopo on aina joko laillinen tai laiton.

Liikenneturvan mukaan vanhemmat saattavat uskoa oman lapsensa olevan paljon muita taitavampi ajaja ja sen takia katsovat virittämistä läpi sormien.

– Teknisesti taitava ajaja ei välttämättä ole liikennetaidollisesti taitava, Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen kertoo tiedotteessa.

– Piha-alueella, pelloilla ja radalla on harvemmin vastaantulijoita ja risteävää liikennettä, joiden huomiointia tulee myös opetella, hän jatkaa.

Nuorten joukossa ryhmäpaine on suuri

Ryhmäpaine vaikuttaa merkittävästi nuorten liikennekäyttäytymiseen ja voi johtaa tarpeettomien riskien ottamiseen.

Liikenneturva kehottaa kyselemään mopoilevalta nuorelta liikkumisen sujumisesta, ja virittäminenkin on hyvä ottaa puheeksi samalla.

– Jos arveluttaa tai pelottaa muiden hölmöily, niin todennäköisesti joku muukin kaveriporukassa ajattelee samoin, muistuttaa Savolainen.

– On aina oikeus sanoa ääneen, jos pelottaa. Ja hölmöilyt kannattaa jättää hölmöilemättä, hän jatkaa.

Seurauksena voi olla kuolema

Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo muistutti tiedotteessa pari vuotta sitten, että mopon nopeuden rajoittamiselle on selkeät perusteet, eikä kyse ole kiusanteosta.

– Usein rajoituksen vastustajien kuulee perustelevan kantaansa turvallisuussyillä, mutta mikään fakta ei tue sitä, että suurempi nopeus toisi lisää turvallisuutta. Harva valittaa polkupyörän olevan vaarallinen muita ajoneuvoja alhaisemman nopeuden takia, Vuoristo huomautti.

Artikkeli jatkuu videon alla.

2:02
KATSO MYÖS: Mikä nuorten kokoontumisajoissa on niin vaarallista? Ylikomisario Timo Leppälä Itä-Uudenmaan poliisista kertoo, millaisia tapahtumia kokoontumisajot ovat.

Vuoriston kanssa samoilla linjoilla on myös poliisi.

– Mopojen virittäminen on laitonta ja aiheuttaa häiriötä ja vaaraa niin mopon kuljettajalle itselleen kuin muille tienkäyttäjille. Pahimmassa tapauksessa nuori ei kykene hallitsemaan viritettyä mopoa ja seurauksena voi olla vakava loukkaantuminen tai kuolema, komisario Asko Sartanen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta totesi vuonna 2020.

Lähteet: Liikenneturva, Poliisi

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja