Tallink nostanut kanteen Tallinnan satamaa vastaan – vaatii yli 15 miljoonan euron korvauksia liian korkeista satamamaksuista

Varustamoyhtiö Tallink on nostanut kanteen Harjun lääninoikeuteen Virossa Tallinnan satamaa vastaan 15,4 miljoonan euron suuruisella vaateella.

Kanteessa Tallink vaatii, että Tallinnan satama korvaa yritykselle osan liian korkeista satamamaksuista, jotka maksettiin satamapalveluista Tallinnan satamalle vuosina 2017, 2018 ja 2019.

Viron kilpailulain mukaan määräävässä markkina-asemassa olevan on kiellettyä asettaa tai soveltaa suoraan tai epäsuorasti osto- tai myyntihintoja tai muita epäreiluja kauppaehtoja, Tallink perustelee tiedotteessaan.  

Vuosien neuvottelut

Tallinkin mukaan Tallinnan satama on asettanut satamapalveluihin kohtuuttoman korkeat hinnat ja väärinkäyttänyt määräävää markkina-asemaansa Tallinnan sataman satamapalvelujen tarjoajana.

Yhtiön mukaan sataman kanssa on neuvoteltu jo vuodesta 2018 lähtien, mutta toivottua tulosta ei ole syntynyt.

– Neuvottelut ja kompromissiehdotukset eivät kuitenkaan valitettavasti ole johtaneet sopimukseen ja ratkaisuun, johon kaikki olisivat tyytyväisiä, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene kertoo tiedotteessa.

Tallink: Korkeasta hinnoittelusta vain haittaa Virolle

Tallink ryhtyy oikeustoimiin, sillä yhtiö kertoo haluavansa selvittää, onko satama toiminut oikeudenmukaisesti ja avoimesti. Yhtiön mukaan Tallinnan sataman maksut ovat ainakin 20 prosenttia keskimääräistä korkeammat.

– Kokemuksemme mukaan Tallinnan sataman veloittamat maksut ovat yksiä alueen korkeimmista. Tätä vahvistavat aiemmat oikeudelliset analyysit ja asiantuntija-arviot, joiden mukaan Tallinnan sataman perimät satamamaksut ovat huomattavasti korkeammat kuin esimerkiksi vastaavista palveluista perittävät maksut Helsingissä tai Tukholmassa, Nõgene sanoo.

Nõgene uskoo, että korkeasta hinnoittelusta on vain haittaa Virolle.

– Uskomme, että satamapalveluiden kohtuuttomalla hinnoittelulla on kielteinen ja kauaskantoinen vaikutus Viron talouteen laajemminkin, koska se rajoittaa liikennetiheyttä ja estää näin tiheämpien ja ympäristöystävällisempien yhteyksien luomista Tallinnan ja alueen muiden suurten keskusten välille.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja