Suomen siirtolupajärjestelmä autoille hylättiin

Suomi puolusti nykyistä malliaan sillä, että näin varmistetaan, että Suomen teillä liikkuu turvallisia ja vakuutettuja autoja.

Suomi on hävinnyt EY-tuomioistuimessa oikeusjutun autojen siirtoluvista. Tuomioistuin pitää Suomen järjestelmää perussopimuksen vastaisena. Tarvittavia muutoksia aletaan nyt selvitellä. Valtiovarainministeriössä arvioidaan, että suuria uudelleenjärjestelyjä ei tarvita.

Nykyisen järjestelmän mukaan Suomeen tuotavaan ulkomailla rekisteröityyn autoon pitää hakea heti rajalla siirtolupa, jos sen omistaja asuu Suomessa. Muuten ajoneuvoa ei saa käyttää Suomessa.

Laki rajoitti aiemmin siirtoluvan keston seitsemään päivään, minkä jälkeen ajoneuvo on rekisteröitävä Suomessa ja autoverot maksettava. Asian tultua vireille aikaraja on kuitenkin viime vuonna pidennetty kolmeen kuukauteen ulkomailta tuotavien autojen osalta.

Tuomioistuin pitää Suomen lupamenettelyä liian tiukkana ja katsoo sen käytännössä rajoittavan EU:n sisäistä kauppaa ja markkinoillepääsyä.

Lupa heltiää automaattisesti

Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Merja Sandell arveli, että tuomion taustalla on eroja EU-maiden hallintokulttuurissa. Siirtolupa ei ole siinä mielessä lupa, että sen myöntämiseen liittyisi viranomaisen harkintaa, vaan sen saa automaattisesti.

- Vaikka se on otsikoitu siirtoluvaksi, niin aikaa sen hakemiseen ei mene, eikä siinä ole mitään vapaata harkintaa. Se myönnetään saman tien, jos autonsa pystyy yksilöimään, Sandell sanoi.

Sandellin mukaan nykyinen malli on ollut myös käyttäjille selkeä ja yksinkertainen, joten se saatetaan säilyttää vapaaehtoisena. Vaihtoehto on, että rajalle tuleva auton tuoja joutuu selvittämään autonsa rekisteröinnin, vakuutukset ja verotukset.

- Luulen, että aika moni voi päätyä siirtolupaluukulle edelleen, Sandell arveli.

Valituksia komissiolle

Suomi puolusti malliaan sillä, että näin varmistetaan, että Suomen teillä liikkuu turvallisia ja vakuutettuja autoja, joiden tiedot ovat ajoneuvorekisterissä ajan tasalla. Suomi on pitänyt kiinni siitä, ettei järjestelmä ole EU:n perussopimuksen kieltämä tuonnin rajoitus, koska luvan saa edullisesti ja ilman ennakkokatsastusta.

EU:n komissio on vuosien varrella saanut Suomen järjestelmästä useita valituksia ihmisiltä, jotka ovat tuoneet autoja ulkomailta Suomeen.

Komissio alkoi selvittää asiaa vuonna 2002, minkä jälkeen asiaa on käsitelty useaan otteeseen. Komissio katsoo, ettei siirtolupa ole perusteltu yleisen edun mukaisilla pakottavilla syillä, sen paremmin verovalvonnan tehokkuudella kuin liikenneturvalla.

Tuomioistuin huomauttaa, että Suomen teillä liikkuu joka tapauksessa muissa EU-maissa rekisteröityjä ajoneuvoja. Mitään siirtolupaa ei tarvita, jos ulkomaisilla kilvillä varustetun auton omistaja ei asu Suomessa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat