Suomen muoti mielii maailmalle ilman lihapullia

Nuoret suomalaiset muotisuunnittelijat hakevat kasvua ulkomailta. Alan huiput kokoavat voimansa Fin Noir -yhteisnäyttelyyn, joka viedään Pariisin muotiviikoille lokakuussa.

Paola Suohosen Ivana Helsingin, Samu-Jussi Kosken Samuji-malliston lisäksi näyttelyssä on mukana muun muassa Hanna Riiheläisen ja Emilia Hernesniemen R/H -mallisto.

Parivaljakon vaatteet saivat hyvän vastaanoton Kööpenhaminan muotimessuilla ja toiveet Pariisista ovat korkealla.

– Uusia kauppoja, uusia kontakteja ehdottomasti, toivoo suunnittelija Hanna Riiheläinen.

Kontaktien kierrättäminen onkin yksi Fin Noirin perusajatuksista.

– Meillä on laajasti yhteyksiä sekä mediaan että ostajiin, niin kutsuttuihin bying officeihin. Ne etsivät uusia brändejä ja konsultoivat niitä isoille tavarataloille eri puolille maailmaa, sanoo Fin Noir -yhdistyksen viestinnästä vastaava Suvi-Elina Enqvist.

Yhdistyksen perustajat Suvi-Elina Enqvist, Ulla Jaakkola ja Lotta Veromaa luottavat, että yhteistyö kantaa.

– Suunnittelijat ovat olleet yksin. Ei ole ollut ketään sparraamassa markkinoinnissa ja myynnissä, kertomassa missä mennään ja mitkä on ne ostajankin intressit, toteaa Suvi-Elina Enqvist.

Rypytetyillä ruiskuorilla ranskalaisia ei hurmata

Fin Noir vie yhteisnäyttelyn Pariisin muotiviikoille, koska Pariisi on muotimaailman kuhiseva mekka. Paras ja vaikein. Kilpailu huomiosta on kovaa ja yhteistyö paikallisten toimijoiden kuten Suomen Ranskan instituutin ja mediatoimistojen kanssa on välttämätöntä. Jo kättelyssä odotukset yllättivät.

– Me soitettiin valtion alaisuudessa toimivaan muodin kattojärjestöön ja siellä vastattiin heti, että johan oli aikakin, että me olemme odottaneet, milloin Suomesta joku soittaa, sanoo Suvi-Elina Enqvist.

Mutta Pariisi on aina myös iso haaste.

– Ranskalainen tyyli on niin hienostunut ja aika naisellinen. Me tehdään enemmän skandinaavista ja suoraviivaisempaa, arvioi muotoilija Samu-Jussi Koski.

Suvi-Elina Enqvistin mukaan suomalainen muoti ei ole eikä pyri muodin viimeisempien trendien kärkeen.

– Meillä on tosi syvällä kestävä ajattelu eli se, että vaatteet on tehty kantamaan vuodesta toiseen.

Ekologisuuden lisäksi painotetaan valmistuksen työoloja. Se tarkoittaa, että vaatteita ei myydä halvalla hinnalla.

– Jos ajattelee, että t-paita maksaa vaikka 2,90 niin ei se ei voi olla kestävää, vaan jotakin riistetään ihan varmasti. Meille on ehdotonta, että me emme valmista vaatteita sellaisissa maissa, missä tällaista voi tapahtua, painottaa Samu-Jussi Koski.

Samuijin mallisto valmistetaan Virossa, Italiassa ja Suomessa.

– Me tavattiin kaikki ne ihmiset, jotka näitä tuotteita tekee. Käytiin niissä tehtaissa ja tavattiin ne ihmiset.

Pariisiin mennään siis uusilla eväillä. Suomalaisuuden peruskliseitä ei alleviivata.

– Me ei esimerkiksi tarjoilla karjalapiirakoita ja lihapullia ollenkaan, hymyilee Suvi-Elina Enqvist.

Katso Leea Ollikaisen juttu (Kymmenen uutiset 4.9.2011)

Lue myös:

    Uusimmat