Suomalaiskirjailija kertoo, mistä Kimi Räikkönen oli "ehkä kaikkein karuin esimerkki" – samalla viikolla tapahtui kammottava tragedia

Suomalaiskirjailija ja pitkän linjan formulatoimittaja Heikki Kulta avaa uutuuskirjassaan F1 – suomalaisten F1-ajajien matkassa (Readme.fi) myös karmeita lentokokemuksia F1-matkoiltaan. Kammottavimmaksi hän nostaa matkan ensimmäiseen Euroopan GP-kisaan Valenciaan elokuussa 2008.

– Olin saapunut monen välilaskun kautta Turusta Madridin Barajas-kentälle. Ehdimme jo istumaan Spanairin koneeseen lennolle kohti Valenciaa sen valmistuessa lähtemään kiitoradalle, kun saman yhtiön toiselle koneelle sattui traaginen onnettomuus. Lennolle 5022 kohti Kanarian saaria tapahtuneessa turmassa kuoli 154 ihmistä, ja vain 18 selvisi hengissä, Kulta kirjoittaa.

Onnettomuus tapahtui 20. elokuuta 2008, kun Spanairin MD-82-lentokone yritti nousta ilmaan virheellisessä laippa-asennossa. Kone syöksyi pian takaisin maahan kiitotien viereen ja syttyi tuleen.

Kulta ja muut Valenciaan toisella Spanairilla suuntaamassa olleet matkustajat joutuivat ymmärrettävästi odottamaan.

– Koneemme palasi lähtöpaikalleen ja päädyimme takaisin terminaaliin. Syy viivästykseen selvisi pelkästään ulos katsomalla, kun valtava savu 500 metrin päästä kertoi omaa karua viestiään. Kolme tuntia myöhemmin pääsimme kuitenkin lentämään Valenciaan.

Kullan mukaan F1 on opettanut käsittelemään kuolemaa "hieman ronskimmin".

– Tapahtuipa mitä tahansa, elämä ja myös kilpa-ajo jatkuu entisellään. Itse näin ja koin turmakoneen nostattaman savupilven, ja se tuntui sillä hetkellä jatkuvan loputtomiin. Päivää myöhemmin siitä tuntui vierähtäneen ikuisuus.

– Valenciassa seuraavan aamun hiljainen hetkikään ei juuri kosketellut F1-varikkoa. Ehkä kaikkein karuin esimerkki oli Kimi Räikkönen, joka kuuli koko tapauksesta vasta Ferrarin lehdistötilaisuudessa. Hän oli saapunut kaupunkiin jo aamukymmeneltä, eikä kukaan ollut illalla tai päivän mittaan kertonut järkyttäviä uutisia täysillä viikonloppuun keskittyneelle kuljettajalle.

Räikkönen sijoittui kyseisen Euroopan GP:n aika-ajoissa neljänneksi, mutta kilpailu päättyi moottorin petettyä keskeytykseen. Voittoon ajoi Räikkösen tuolloinen Ferrari-tallikaveri Felipe Massa.

Lue myös:

    Uusimmat