Suomalaiset ovat yhä olutkansaa

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden tuoreiden myyntilukujen mukaan oluen myynti pysyy tasaisena. Sen sijaan siiderit ovat menettäneet suosiotaan lonkeroille.

Panimojuomien, eli oluen, siiderin, long drink -juomien, virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kokonaismyynti laski kesäkuun loppuun mennessä pari prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Yhteensä juomia myytiin lähes 403 miljoonaa litraa.

Oluen myynti pysytteli lähes edellisvuoden tasolla. Siideri sen sijaan on listan suurin putoaja: suosion laskua edellisvuoteen verrattuna oli 14,5 prosenttia. Siiderin näyttääkin menettävän asemaansa lonkerolle, jonka suosio kasvoi lähes saman verran.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät virvoitusjuomia yhteensä 135 miljoonaa litraa kesäkuun loppuun mennessä. Virvoitusjuomamyynti laski hieman. Suurempi muutos oli kivennäisvesien myynnissä, joka putosi yli 12 prosenttia.

Kotimaanmyynti 1.1.2009 – 30.6.2009

Juoma (milj. litraa)..........2009.....2008....Muutos %

Olut............................... 203,1....203,4....–0,1

Siideri............................ 16,4......19,1......–14,5

Long drinkit.................... 19,4......17,1......+13,2

Virvoitusjuomat.............. 134,8.....136,6....–1,4

Kivennäisvedet............... 29,1.......33,1.....–12,1

Myynti yhteensä..............402,7.....409,4...–1,6

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Lue myös:

    Uusimmat