Timo Lumme on KOK:n tv- ja markkinointiosaston toimitusjohtaja.
Suomalaissyntyinen Timo Lumme johtaa Kansainvälisen olympiakomitean, KOK:n tv- ja markkinointiosastoa. Kysymys on valtavien kokonaisuuksien johtamisesta. KOK neuvotteli Eurooppaan uuden TV-sopimuksen Discoveryn kanssa. Se kattaa vuodet 2018-2024, ja on olympiakomitean verkkosivujen mukaan arvoltaan noin 1,3 miljardia euroa.
Amerikkalaisen NBC-kanavan kanssa tehty sopimus on arvoltaan peräti seitsemän miljardia euroa ja se on voimassa vuoden 2032 kisoihin. Kyseinen sopimus on KOK:n taloudellinen selkäranka tuleviksi vuosiksi.
- Kansainvälisten tv-yhtiöiden kiinnostus olympialaisia kohtaan on yhä suurta, Lumme sanoo MTV Sportille.
55-vuotias Lumme johtaa myös ryhmää, joka neuvottelee Kansainvälisen olympiakomitean sponsorointikuviot, vaikka miehen työpanoksesta isompi aika meneekin tv-oikeuksiin liittyvien asioiden parissa.
- Kyllä olympialaisten sponsorointi kiinnostaa yhä yrityksiä maailmanlaajuisesti. Seuraavat kolmet kisat pidetään Aasiassa, joten sieltä suunnalta on kiinnostus nyt kovaa, Lumme kertoo.
KOK:n yhteistyökumppaneiden kanssa tehdyt sopimukset ja niiden arvot ovat liikesalaisuuksia. Sports Business –julkaisun mukaan KOK:n kaksi vuotta sitten Panasonicin kanssa julkaisema yhteistyösopimus on arvoltaan noin 300 miljoonaa euroa.
Negatiivista uutisointia

