Stockmannin tulos laski, mutta tämä asia piti voitollisena – MTV seuraa tulospäivää

Stockmann-konsernin heinä-syyskuun oikaistu liiketulos jäi hieman vuoden takaista heikommaksi ja laski 20,6 miljoonaan viime vuoden 22 miljoonasta. 

Paikallisissa valuutoissa, eli ennen kaikkea Ruotsin kruunuissa laskettuna, tulos kasvoi.

Voitolliseksi tulos ylsi Lindexin ansiosta. Muotiketjun oikaistu liiketulos vahvistui 26,2 miljoonaan euroon.

Stockmannin tavaratalojen oikaistu liiketappio oli 4,8 miljoonaa. Tavaratalojen tulos heikkeni yhtiön mukaan pääosin siksi, että myyntikampanja Hullut Päivät järjestettiin tänä vuonna lokakuun puolella, kun se viime vuonna oli syyskuussa.

Toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge sanoi katsauksessaan, että konsernin perusliiketoiminta kehittyy oikeaan suuntaan ja taloudellinen tilanne on vahvistunut.

–  Lindex etenee uusille markkinoille ja uusiin myyntikanaviin, kun taas Stockmann-divisioona jatkaa asemoitumistaan kohti vahvempaa luksuksen ja kohtuuhintaisen luksuksen positiota, Ehnbåge totesi.

Stockmann ilmoitti syyskuussa aloittavansa strategisen arvioinnin, joka voisi merkitä konsernin nimen vaihtamista Lindexiksi ja tavaratalojen osalta niiden myyntiä, niiden itsenäisyyden lisäämistä konsernissa tai strategisen kumppanuuksien etsimistä.

Mahdollista nimen vaihtamista perustellaan sillä, että Lindex-nimi kuvastaisi divisioonan merkitystä liiketoiminnalle. Viime vuonna Lindexin 661 miljoonan euron liikevaihto muodosti kaksi kolmasosaa koko Stockmann-konsernin liikevaihdosta, ja 90 miljoonan liikevoitollaan Lindex teki suurimman osan konsernin tuloksesta.

Stockmann odottaa strategisen arvioinnin valmistuvan ensi vuoden aikana. Nimenmuutos vaatisi Stockmannin yhtiökokouksen päätöksen.

 

Lue myös:

    Uusimmat