Seura: WC-paperirullan vaihtaminen maksaa 15 euroa Saga Caren palvelutalossa – sukulainen kertoo huomanneensa vanhuksen pyyhkivän tarpeensa sanomalehteen

MTV kertoi Esperi Caren ongelmista jo 2012: Lonkkansa murtanut vanhus jäi ilman apua 8:27
MTV:n 45 minuuttia -ohjelma käsitteli Esperi Caren turvapuhelinpalvelussa ilmenneitä ongelmia marraskuussa 2012.

Muistisairaan vanhuksen sukulainen on kertonut Seuran haastattelussa ravistelevia esimerkkejä Esperi Care -konserniin kuuluvan Saga Care -palvelutalon ongelmista.

Pääkaupunkiseudulla asuva vanhus ei muistisairautensa vuoksi välttämättä ymmärrä vaihtaa wc-paperirullaa paperin ehtyessä. Sukulainen olikin erään kerran huomannut vanhuksen pyyhkivän sanomalehteen.

Tämän seurauksena palvelutalon johtaja ehdotti vessapaperirullan kirjaamista palvelusuunnitelmaan. Rullanvaihtoon varattaisiin 15 minuuttia, ja jokainen kerta maksaisi 15 euroa.

Puhtaan lakanan etsimisestä maksettava erikseen

Asuminen ja perushoiva maksavat haastatellun mukaan noin 2 500 euroa kuukaudessa. Normaali huolenpito ei kuitenkaan kata aivan kaikkea.

Jos työntekijän halutaan etsivän vanhukselle lakanan kaapista tai poimivan likaiset vaatteet pyykkiin, pitää palvelusuunnitelmaa muuttaa ja maksaa lisää.

Jos puhdasta lakanaa ei ole etsitty valmiiksi oikeaan paikkaan, lakanaa ei vaihdeta.

– On vaikea hyväksyä sitä, että omainen joutuu nukkumaan likaisissa lakanoissa ja kulkee likaisissa vaatteissa, sukulainen kommentoi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirasto Valvira määräsi viime viikolla Esperi Care -ketjun Ulrika-hoivakodin toiminnan keskeytettäväksi Kristiinankaupungissa Pohjanmaalla. Taustalla ovat hoivakodissa ilmenneet useat vaaratilanteet. 

Esperi Care: Tulemme panostamaan kommunikaatioon

Esperi Caren vt. toimitusjohtaja Heini Pirttijärven mukaan käyntien kirjaaminen palvelusopimukseen antaa henkilökunnalle oikeuden mennä asukkaan yksityiseen tilaan. Asuntokäynnin vähimmäisaika on aina 15 minuuttia.

– Se, että nuo asiat kirjataan ylös, takaa sen, että asukas saa sitä apua, mitä tarvitsee ja hoitaja tietää, miten juuri tätä asukasta autetaan, Pirttijärvi toteaa.

Palvelutalon johtajan kommunikaatio ei Pirttijärven mukaan välttämättä ole osunut täysin maaliinsa.

– Tulemme panostamaan jatkossa siihen, että nämä asiat ja niiden tarkoituksenmukaisuus pystyttäisiin kertomaan nykyistä selkeämmin, Pirttijärvi lupaa.

Juttua täydennetty kello 11.59.

Lue myös:

    Uusimmat