Seksinymfi – Venuksen herättäminen

Seksuaalisuuden henkeä voimme kutsua esiin kun käytämme mielikuvitusta, kunnioitusta ja olemme hetkessä kokonaisvaltaisesti läsnä olevia. Lue, miten voit herättää sisäisen seksinymfisi.

Venus on roomalaisten ja Afrodite kreikkalaisten seksuaalisuuden, kauneuden ja luovuuden jumalatar. Zeus on kreikkalaisessa mytologiassa elämän hallitsija. Hän haluaa pitää kuolevaiset ja kuolemattomat tekemisissä keskenään. Niinpä Zeus istutti Afroditeen halun rakastella kuolevaisen miehen kanssa. Afrodite naamioituu nuoreksi neitseeksi ja tapaa nuoren lammaspaimenen Ankhiseen. Ankhises hämmästelee Afroditen kauneutta ja epäilee häntä jumalattareksi. Afrodite vakuuttelee olevansa kuolevaisen tytär ja lopulta Ankhises uskoo häntä. Niinpä he rakastelevat keskenään. Myöhemmin Afrodite näyttäytyy Ankhiselle koko jumalaisessa loistossaan, jolloin Ankhises sanoo:

"Tiesin heti sinut nähdessäni, että olet jumalaista alkuperää."

Ankhises alkaa pelätä jumalattaren kanssa harrastetun seksin seurauksia, esimerkiksi potenssin menetystä. Afrodite vakuuttelee kaiken olevan kunnossa. Hän kertoo, että heidän yhteinen poikansa jää vuoristoon nymfien hoidettavaksi. Pojan äitiä kysellessä Ankhisen tulee kertoa tämän olevan kukan kaltainen nymfi joka asuu vuoristossa. Tästä rakastelusta syntyykin poika Aineia, josta tulee erittäin väkevä ja luomiskykyinen Rooman perustaja.

Tavoittele korkeampaa todellisuuden tasoa

Oma kumppanimme, oli se sitten mies tai nainen, voi innoittaa meidät niin syviin mielikuviin ja tunteisiin, että hänen rakastavan syleilynsä kautta voimme rikkoa ihmisenä olemisen rajoitukset ja päästä koskettamaan korkeampaa todellisuuden tasoa. Seksuaalisuuden ja nautinnon henget saapuvat kuin toisesta maailmasta. Moore toteaa kirjassaan Seksin sielu näin:

”Seksi, jossa on sielu mukana, on aina yhteyttä korkeampaan olemassaolon tasoon, ja juuri tämä ominaisuus voi olla pääasiallinen syy seksin vastustamattomaan vetovoimaan.”

Kun Afrodite sanoi olevansa kukkaisnymfi, hän paljastaa jotain tärkeää omasta itsestään. Seksuaalinen mielihyvä onkin peräisin kukan yksinkertaisesta kauneudesta. Seksuaalisuuden ydin on peräisin luonnon huikeasta kauneudesta, se ei ole pelkkää suvunjatkamista. Moore jatkaa:

"...jos haluaa tietää mitä seksuaalisuus on, pitää ajatella pitkään ja hartaasti kukkaa, ja varsinkin sen kauneutta ja aisteihin vetoavaa tenhovoimaa. Sitten pitää ajatella koko luomakuntaa ja omaa paikkaansa siinä. Se, mikä saa kukan hehkumaan niin lumoavasti, on myös ihmisen seksuaalisuuden ydin."

Sielumme tarvitseekin säännöllisiä retkiä pois kiireisestä elämästä, vaativista ihmissuhteista ja loputtomasta tuottavuudesta. Kun munkeille mietiskely merkitsee tätä vapauttavaa matkaa, voi tavalliselle ihmiselle seksi palvella samaa tarkoitusperää.

Seksinymfi on yhtä olennainen osa rakastelua kuin ihmiskumppaninikin. Meidän on löydettävä kumppaniksemme se ihminen, jonka kanssa pystymme loihtimaan nymfin esiin. Kumppaniamme kohtaan tuntemamme rakkauden ja kiintymyksen sekä rakastelua edeltävien valmistelujen ja esileikkien tehtävänä on kutsua tuo nymfi esiin. Jos seksin nymfi ei ole läsnä, seksistä tulee mekaanista ja onttoa. Siitä puuttuu silloin seksin sielu.

Kun seksuaalisuuden henki tulee mukaan rakasteluun sanojen, tekojen ja kosketusten kutsumana, seksin sielu alkaa vaikuttaa. Tällöin rakastavaiset vaistoavat liitossaan selittämätöntä syvyyttä. Seksuaalinen kokemus voi tuntua vaivattomalta ja loistokkaalta.

Seksuaalisuuden henkeä voimme kutsua esiin kun käytämme mielikuvitusta, kunnioitusta ja olemme hetkessä kokonaisvaltaisesti läsnä olevia. Lisäksi se vaatii taitoa ja yksityiskohdista huolehtimista. Voimme nauttia yhdessä illallista, pukeutua viehättävästi, keskustella luottamuksellisesti tai kuunnella musiikkia.

Eros ja sielu

Kreikkalaisessa kirjallisuudessa Eros on ollut se vetovoima, joka pitää koko maailmankaikkeuden koossa. Ihmisen rakkaus monissa muodoissaan on yksinkertaisesti ollut osallistumista tuohon suurempaan erokseen. On myös sanottu, että rakasteleminen on kumppanin tuntemista syvällä tavalla. Seksi on kuin pyhää tietoa, sillä rakastellessamme opimme tuntemaan kumppanimme tavalla, joka on enemmän kuin erityinen. Seksin myötä tulee ilmi paljon sellaista, mikä on molemmille kumppaneille tiedostamatonta. Niinpä fyysisellä tasolla tapahtuva paljastuminen on heijastuma siitä, että itse sielu luopuu suojuksistaan.

C.G Jung on sanonut, että ”ihmiset luulevat eroksen olevan seksiä, mutta ei suinkaan, eros on yhteenkuuluvuutta”.

Eros ei ole pelkästään seksuaalisuuden fyysinen ilmaus. Se on enemmänkin fyysinen ja henkinen yhdessä. Se on seksin luoma merkityksellinen yhteys, jonka tunnemme ja ymmärrämme rakastellessamme kumppanimme kanssa. Emme etsi seksistä vain ruumiillista tyydytystä, vaan etsimme tyydytystä myös sielumme tarpeelle saada eheämpi elämä.

Moore toteaa: ”Syvältä seksuaalisuuden ytimestä kumpuaa perustavanlaatuinen elämää vahvistava voima, josta saamme optimismia, energiaa ja syyn elää. Se haavoittuu ja heikkenee joka askeleella jos pelkäämme elinvoimaa emmekä luota elämään, muihin tai itseemme”.

Meitä kehotetaan kaikkialla rajoittamaan erosta, ettemme ajautuisin kohtalokkaasti intohimon syövereihin. Maksamme näennäisestä mielenrauhasta kuitenkin kalliin hinnan; eros saattaakin kätkeytyä pinnan alla kuohuvaksi pimeäksi haluksi ja elämä muuttuu mekaaniseksi, kontrolloiduksi, ilottomaksi ja huumorittomaksi.

Lue myös:

MTV3/Helmi

Teksti: Leena Hattunen

Kuvat: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat