Ferrari-kuljettaja Michael Schumacher voitti sunnuntaina formula ykkösten Kanadan GP:n. Suomen McLaren-kuljettaja Kimi Räikkönen sijoittui kuudenneksi. Schumacher nousi voittonsa ansiosta MM-sarjan pistekärkeen.
Michael Schumacher on koonnut tällä kaudella 54 pistettä. MM-pisteissä toisena olevalla Räikkösellä on koossa 51 pistettä. Schumacher nousi nyt ensimmäistä kertaa tällä kaudella MM-pisteissä kärkeen. Ennen Kanadan GP-kisaa kärkipaikkaa oli pitänyt Räikkönen.
Michael Schumacher ajoi voittoon 0,7 sekunnin erolla pikkuveljeensä, Williams-kuski Ralf Schumacheriin. Ralf ajoi viimeiset kierrokset aivan isoveljensä tuntumassa, muttei tehnyt ohitusyritystä. Kolmanneksi kaasutteli Williamsin Juan Pablo Montoya, joka saattoi hukata voiton alkukierroksilla tapahtuneeseen pyörähdykseensä. Neljänneksi sijoittui Renaultin Fernando Alonso. Koko kärkinelikko tuli maaliin aivan yhdessä nipussa.
Viidenneksi sijoittui Ferrarin Rubens Barrichello ennen Kimi Räikköstä. Jaguarin Mark Webber kaasutteli seitsemänneksi ja Toyotan Olivier Panis kahdeksanneksi.
Räikkönen ajoi yhden pysähdyksen taktiikalla
Epäonnistuneen aika-ajon jälkeen Kimi Räikkösellä oli vaihtoehtoina starttaaminen 20. lähtöruudusta aika-ajoissa käytetyllä autolla tai starttaaminen varikolta vara-autolla. McLaren-talli päätyi siihen, että Räikkönen otti käyttöön vara-auton. Varikolta Räikkönen pääsi matkaan muun autoletkan perään. Varikkostartissa oli se hyvä puoli, että vara-autoa käytettäessä Räikkösen auto oli vapaa parc ferme -huoltokiellosta. Näin ollen auton säätöjä saatiin muuttaa ja polttoainetta tankata ennen starttia.
Räikkösen kisataktiikkaa muutettiinkin sunnuntaiaamuna. Räikkönen ajoi kilpailun läpi yhden varikkokäynnin taktiikalla, kun taas muut kärkikuljettajat kävivät varikolla kahdesti. Taktiikka nosti Räikkösen lopulta kuudenneksi. Eroa voittajaan kertyi 70,5 sekuntia.
Räikkönen ajoi vahvan kisan, joka dramaattisin hetki koettiin 34. kierroksella, jolloin Räikkösen McLarenin oikea takarengas hajosi jarrutuksessa. Räikkönen tuli saman tien sisään varikolle tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon. Renkaan hajoamisessa ei tuhlaantunut paljon aikaa, sillä se tapahtui juuri ennen varikon sisääntuloa.
-Uskon, että olisin ilman rengasrikkoa taistellut itseni yhtä sijaa korkeammalle, Räikkönen arveli.
Räikkönen olisi todennäköisesti ajanut kevyellä bensamäärällä ja odotellut varikkotankkausta, jos rengas ei
olisi hajonnut alta. Hänen autonsa ei ollut sunnuntaina paras mahdollinen ajettava.
-Jo ennen kuin rengas rikkoutui, jarruja piti säästämällä säästää. Ja kymmenellä viimeisellä kierroksella, kun ajoin Barrichellon perässä, näin, etten voi vetää täysillä.
-Jarrulevyt kuluivat sitä vauhtia, että jarrut eivät olisi kestäneet kilpailun loppuun, jos olisin vetänyt täysillä,
Räikkönen totesi.
Kymmenen kierrosta ennen maalia Räikkönen pääsi aivan Ferrarin Rubens Barrichellon kantaan kiinni. Ohitusta suomalainen ei kuitenkaan pystynyt tekemään.
Kanadan GP:n tulokset:
1. Michael Schumacher Ferrari 1.31.13,591 (2 varikkokäyntiä)
2. Ralf Schumacher Williams BMW + 0,784 (2)
3. Juan Pablo Montoya Williams BMW + 1,355 (2)
4. Fernando Alonso Renault + 4,481 (2)
5. Rubens Barrichello Ferrari + 1.04,261 (2)
6. Kimi Räikkönen McLaren Mercedes + 1.10,502 (1)
7. Mark Webber Jaguar Cosworth + 1 kierros (2)
8. Olivier Panis Toyota + 1 kierros (2)
9. Jos Verstappen Minardi Cosworth + 2 kierrosta (2)
10. Antonio Pizzonia Jaguar Cosworth + 4 kierrosta (keskeytti) (3)
11. Cristiano Da Matta Toyota + 6 kierrosta (keskeytti) (2)
Keskeyttäneet:
Justin Wilson Minardi Cosworth 60 kierrosta
Jenson Button BAR Honda 51 kierrosta
David Coulthard McLaren Mercedes 47 kierrosta
Nick Heidfeld Sauber Petronas 47 kierrosta
Jarno Trulli Renault 22 kierrosta
Giancarlo Fisichella Jordan Ford 20 kierrosta
Ralph Firman Jordan Ford 20 kierrosta
Jacques Villeneuve BAR Honda 14 kierrosta
Heinz-Harald Frentzen Sauber Petronas 6 kierrosta
Nopein kierros Fernando Alonso 1.16,040 minuuttia kierroksella 53. Voittaja Michael Schumacherin keskinopeus 206,465 km/h.
Kisatapahtumia:
Schumi voittaa, Kimi kuudes.
Kierros 69: Pizzonian kisa jää kesken viime metreille.
Kierros 66: Da Matta keskeyttää 8. sijalta.
Kierros 56: Button keskeyttää.
Kierroksella 49 Heidfeld keskeyttää, Coulthard keskeyttää. Skotti ajaa sisään varikkopilttuuseen. Kimi nousee kuudenneksi.
Kierroksella 47: M. Schumacher tankkaukseen. Pitää Ralfin takanaan. Alonso kärkipaikalla, mutta hän on tehnyt vasta yhden varikkokäynnin.
Kierroksella 46: R. Schumacher tankkaukseen toiselta paikalta. Ralfille ei kummallakaan varikkokäynnillä vaihdettu eturenkaita. Webber tankkaukseen. Kimi nousee Webberin edelle seitsemänneksi.
Kierroksella 45: Montoya ja Da Matta tankkaukseen. Kimi nousee Da Mattan edelle kahdeksanneksi.
Kierroksella 43: Barrichellon Ferrarista irtosi sivuilmanohjain. Da Matta ajoi irronneen ilmanohjaimen päältä.
Kierros 43: Panis tankkaukseen. Kimi nousee yhdeksänneksi.
Kierroksella 39: Barrichello tankkaukseen. Tulee radalle reilusti Kimin edelle.
Kierroksella 34: Räikkösen McLarenin oikea takarengas räjähti jarrutuksessa. Räikkönen tuli saman tien sisään varikolle tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon. Aikaa ei mennyt pahasti hukkaan renkaan hajoamisessa, koska se tapahtui juuri ennen varikon sisääntuloa. Räikkönen putosi sijalle 10.
Kierros 30: Kaikki muut kuljettajat ovat käyneet varikolla tankkauksessa paitsi Räikkönen. Näyttää siltä, että Kimi on ainoana liikkeellä yhden stopin taktiikalla.
Kierroksella 26: Alonso varikolle tankkaukseen kärkipaikalta. M. Schumacher kärkeen.
Kierroksella 24 Coulthard varikolle tankkaukseen 4. sijalta.
Kierroksella 23: Button varikolle 6. sijalta. Varikkokäynti menee vähän pitkäksi, yli 12 sek. Räikkönen nousee kuudenneksi.
Kierroksella 22: Jordanin Ralph Firman keskeyttää konerikkoon. Jordanin Fisichella varikolle 6. sijalta. Fisichellan kone pettää varikolla. Räikkönen nousee seitsemänneksi.
Kierroksella 21: Michael Schumacher tankkaukseen. Pitää pysyy Ralfin edellä.
Kierroksella 20: Ralf Schumacher kärkipaikalta tankkaukseen. Michael Schumacher kärkeen.
Kierroksella 19: Montoya ja Webber varikolle tankkaukseen. Räikkönen nousee Webberin edelle kahdeksanneksi.
Kierroksella 18: Heidfeld varikolle tankkaukseen 7. sijalta. Räikkönen 9:nneksi.
Kierroksella 16: Da Matta 7. sijalta varikolle tankkaukseen. Räikkönen 10:nneksi.
Kierroksella 15: Panis 6. sijalta varikolle tankkaukseen. Räikkönen 11:nneksi.
Villeneuve varikolle. Jarrut ylikuumenivat. Keskeytys.
Kierroksella 13: Räikkönen ohittaa vaikeuksissa olevan Villeneuven nousten 12:nneksi.
Kierroksella 12: Wilson varikolle tankkaukseen. Räikkönen 13:nneksi.
Kierroksella 12: Verstappen varikolle tankkaukseen. Räikkönen nousee 14:nneksi.
Kierroksella 12: Coulthard ohittaa Da Mattan nousten seitsemänneksi.
Kierros 9: Montoya ohittaa Trullin nousten kolmanneksi
Kierros 9: Trulli pyörähtää nurmikolle
Frentzen keskeyttää.
Trulli uudestaan varikolle. Rengas hajosi.
Kierros 5: Montoya ohitti Webberin nousten neljänneksi.
Trulli varikolle renkaidenvaihtoon
Montoya pyörähtää toiselta paikalta. Putoaa viidenneksi.
Barrichellon etusiipi rikki. Varikolle.
Pizzonia osuu Trullin takarenkaaseen ja sen jälkeen kaiteeseen. Etusiipi hajoaa. Varikolle.
Lähtö onnistuu. R. Schumacher pitää kärkipaikkansa.
Jordanin Firman varikolle lämmittelykierroksen jälkeen.
Räikkönen starttaa varikolta.
(MTV3-STT)
Lue myös:
Tomi Tuomisen GP-kolumni: Valta vaihtui
Coulthard penää luotettavuutta