Saako söpö poro eurooppalaisen Oscarin?

Suuren suosion Suomessa ja maailmalla saavuttanut animaatioelokuva Niko – lentäjän poika kilpailee ensi lauantaina Euroopan elokuva-akatemian palkinnosta eli Euroopan Oscariksi mielletystä tunnustuksesta. Animaatioelokuvien sarjaan kelpuutetun suomalaiselokuvan kanssa kamppailee irlantilainen ja ranskalainen animaatio.

– Ehdokkuus on iloinen ja jännittäväkin juttu, sillä meillä ei ole vertailupohjaa tälle uudelle tilanteelle. Animaatiot ovat nyt ensimmäistä kertaa mukana omana kategorianaan. Valinnan tekevät 2000 äänestäjää eri puolilta Eurooppaa ja uskon Nikon olevan vahvoilla. Se on ollut jo teatterilevityksessä aika monessa Euroopan maassa, Suomen Elokuvasäätiön kansainvälistymis- ja kehittämispäällikkö Petri Kemppinen hehkuttaa. Palkintoehdokkaana on myös toinen suomalaiselokuva eli lyhytelokuvien sarjassa kilpaileva Iris OlssoninBetween dreams.

Nikon tuotantotiimi on palkintotoiveissaan Elokuvasäätiötä varovaisempi.

– Jo ehdokkuus on meille kuin voitto. Totuuden nimissä täytyy kuitenkin todeta, etten odota lauantaiselta palkintogaalalta suuria. Onhan ehdolla kuitenkin ranskalainen animaatio, jolle luulisi löytyvän äänestäjiä suomalaiselokuvaa enemmän, elokuvan toinen käsikirjoittaja ja tuottaja Hannu Tuomainen pohtii.

Ennätysten elokuva

Kävi Nikon palkintogaalassa miten hyvänsä, jo nyt on selvää, että se tulee tekemään ennätyksiä. Elokuvan DVD on myynyt Suomessa jo platinaa, ja teatterilevityskin on kerännyt runsaasti yleisöä.

– Niko on nyt siinä hilkulla, että tuleeko siitä kaikkien aikojen katsotuin suomalaiselokuva maailman elokuvateattereissa. Sillä on nyt hieman yli 2 miljoonaa katsojaa ja määrä kasvaa vielä. Se ajaa pian ohi edellisestä kärkinimestä eli Aki Kaurismäen leffasta Mies vailla menneisyyttä. Se on kerännyt tähän mennessä 2,2 miljoonaa katsojaa, Petri Kemppinen ennakoi.

Nikon menestys pohjautuu niin Kemppisen kuin alkuperäisidean saaneen Tuomaisenkin mukaan pitkälti onnistuneeseen käsikirjoitukseen.

– Tarinan pitää olla kansainvälisesti kommunikoiva eli ymmärrettävä, kiinnostava ja koskettava. Kun nämä osa-alueet loksahtavat kohdalleen, avautuu mahdollisuus kansainväliseen rahoitukseen ja levitykseen. Käsikirjoituksen ohella Nikon menestyksen taustalta löytyy myös perhe-elokuvia ja etenkin animaatioita suosiva trendi. Näistä elokuvista on toki myös tarjontaa, mutta ei aina riittävän laadukasta, Tuomainen pohtii.

– Meille Elokuvasäätiöön on tullut tavattoman paljon positiivista palautetta elokuvasta ja nimenomaan sen tarinasta, joka yhdistää klassisen teeman ja modernin käsittelytavan. Ilahduttavana on pidetty myös sitä, ettei elokuvan vaikeaa isättömyyden teemaa käsitellä voivotellen vaan positiivisella otteella, Petri Kemppinen kertoo.

Lapin taikaa

Oman lisämausteensa Niko – lentäjän poika saa Lapin eksotiikasta, josta monet muutkin elokuvantekijät ovat ammentaneet lisäpotkua filmeihinsä. Vastikään Lappi-faniksi tunnustautui ohjaaja Antti Jokinen, jonka Lappiin sijoittuvan Hollywood-elokuvan kuvausten on määrä alkaa ensi vuonna. Hannu Tuomainen varoittelee kuitenkin luottamasta liikaa Lapin taianomaisuuteen.

– Ei Lapin hyödyntäminen takaa automaattisesti elokuvan menestymistä. Todisteena tästä on pitkä liuta niin onnistuneita kuin epäonnistuneitakin Lappi-elokuvia. Sanoisin, että se on hyvä lisämauste ja tuo tarinaan persoonallisuutta. Kun tarkastelee menestyviä eurooppalaisia elokuvia, huomaa, että ne yhdistelevät universaalin tarinan ja kansallisen identiteetin. Niistä jälkimmäistä voi ilmentää vaikka sitten pohjoisen upeilla maisemilla, useita kertoja Lapissa filmannut Tuomainen tietää.

Kaataako taloustilanne jatko-osan?

Urhean Niko-poron seikkailujen on määrä saada jatkoa, jos vain rahoituskuviot sen sallivat. Jatko-osasta on nyt tekeillä ensimmäinen käsikirjoitusversio, jonka eteneminen elokuvaksi riippuu täysin maailmantalouden kehityksestä.

– Juuri nyt ei kannata hirvittävästi paukutella henkseleitä jatko-osan suhteen. Taloustilanne on muuttunut ratkaisevasti ensimmäisen osan päivistä, eivätkä kaikki sitä rahoittaneet kykene enää osallistumaan kakkososan kustannuksiin. Tällaiset kalliit animaatioelokuvat vaativat alkuvaiheessa lainarahaa, sillä kuluttajien kukkarot aukeavat vasta kun elokuva on valmis. Niinpä me keskitymme nyt sisällön luomiseen ja odotamme samalla suotuisampia tuulia, Hannu Tuomainen kuvailee.

Jatko-osan tarina on vasta muotoutumassa, mutta toisena käsikirjoittajana toimiva Tuomainen lupailee poron kasvavan taas piirun verran kohti aikuisuutta.

– Yksilön kasvu ja kehitys on tässäkin osassa tapetilla. Niko ottaa yhden askeleen kohti itsenäistymistä ja yhden ison harppauksen kohti yhteisöllisyyttä. Ja se on itsestään selvää, että Lapissa pysytellään edelleenkin. Ei poika kotoaan mihinkään lennä.

Lue myös:

    Uusimmat