Rikosuhripäivystyksessä yhä enemmän asiakkaita

Rikosuhripäivystyksen palveluita käytti viime vuonna 18 100 asiakasta, joka on 27 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Miesten osuus asiakkaiden kokonaismäärästä oli 22 prosenttia ja naisten 78 prosenttia.

Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åbergin mukaan Rikosuhripäivystyksessä on tehty paljon työtä palveluiden tunnettuuden eteen.

– Viime vuosina olemme tehneet muun muassa Poliisihallituksen kanssa aktiivista yhteistyötä lisätäksemme asiakkaiden ohjausta poliisista Rikosuhripäivystykseen. Myös muut rikosten uhreja kohtaavat tahot osaavat aiempaa enemmän ohjata asiakkaita meille, kertoo Åberg.

Asiakasmäärien kasvuun on Åbergin mukaan vaikuttanut paljon myös se, että Rikosuhripäivystyksen palvelut tunnetaan aiempaa paremmin. Vuoden 2019 lopulla tehdyn kyselyn mukaan Rikosuhripäivystyksen tunnettuus kansalaisten keskuudessa oli kasvanut 3 prosenttiyksikköä verrattuna edelliseen 2018 tammikuussa tehtyyn kyselyyn. Joulukuusta 2016 tunnettuus on parantunut peräti 18 prosenttiyksikköä.

Rikosuhripäivystyksessä toimii tällä hetkellä yli 500 vapaaehtoista ja uusia vapaaehtoisia koulutetaan kevään aikana lisää ympäri maata. Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoiset tukevat rikosten uhreja, heidän läheisiään ja rikosasiassa todistavia kasvokkain, chatissa sekä puhelimessa.

– Tukisuhteiden määrä kasvoi Rikosuhripäivystyksessä viime vuonna peräti 38 prosenttia. Suuri osa Rikosuhripäivystyksen asiakkaista kohdataan juuri tukisuhteissa. Viime vuonna oli käynnissä 7100 eri tukisuhdetta ja näistä kolmannes koski lähisuhdeväkivaltaa. Ilman koulutettuja vapaaehtoisia emme mitenkään pystyisi kohtaamaan näin suurta määrää asiakkaita, sanoo Åberg.

Lue myös:

    Uusimmat