Rengaspaineiden valvontajärjestelmä autossa maksaa satoja euroja

Marraskuusta lähtien jokaisessa uudessa autossa on rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Valvontajärjestelmä on pakollinen ja perustuu EU-direktiiviin.

Todennäköisesti rengaspaineita tullaan autoissa valvomaan antureiden avulla. Tämä tarkoittaa, että auton jokaisessa renkaassa on anturi, joka mittaa ilmanpaineita ja paremmissa antureissa jopa muuta renkaan toimintaa.

Nykyajan autot ovat vahvasti tietokoneistettuja. Kun myös renkaassa on tekniikkaa, tarkoittaa se vaikeuksia kotioloissa renkaansa vaihtaville. Uuden auton renkaita ei välttämättä enää vaihdeta itse.

–Tänä päivänä ei auton konepellin alla paljon muuta pysty tekemään itse kuin nestepinnat tarkistamaan. Kyllä se rupeaa olemaan niin, että se renkaanvaihtokin on sellaista hommaa, että se vain on annettava ammattilaiselle. Tähän tämä maailma on menossa, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora toteaa.

Hinta-arvioissa eroja

Ilmanpaineiden valvontajärjestelmä uusissa autoissa myös maksaa. Tehtaalta tilatussa autossa anturit voivat olla valmiina, mutta Suomen oloissa tarvitaan yleensä kahdet renkaat, kesälle ja talvelle.

– Anturien hintahaarukka on meidän arvion mukaan aika iso. Ne ovat siinä 40–150 euron välissä. Nyt täytyy huomioida että antureiden laadussa on todella suuria eroja. Näiden kanssa pitää olla varovainen ja se pelkkä anturihan ei sitten riitä. Eli niitä antureita asennettaessa vaaditaan erikoistyökaluja, eli se asennuskin maksaa. Tämä on arvio, mutta keskimäärin ehkä satasen voisi maksaa yksi anturi asennettuna. Hinnoittelussa on todella suuria vaihteluita, koska asia on uusi, Nuora pohtii.

– Tästä on erilaisia hinta-arvioita. Hinta riippuu aika paljon automerkistä, eli antureiden hinnat per pyörä on 50–250 euroa. Sitten lisätään työ, millä se asennetaan sinne renkaan sisään ja sitten tämä koodaus auton järjestelmään, että se toimii oikein. Merkittävistä kustannuksista puhutaan, pahimmillaan jopa tuhannen euron luokkaa, komppaa Autoliiton tytäryhtiön AL Palvelut Oy:n kenttäpäällikkö Tero Hartikainen.

Uusissa autoissa anturit ovat siis pakollisia. EU-direktiivi ei koske vanhoja autoja, eli autoja, jotka on rekisteröity ennen marraskuuta 2014.

– Vanhat autot voi mennä vanhojen säädösten mukaisesti, eikä näihin antureihin ole tarvetta asentaa ollenkaan, Nuora muistuttaa.

Kaikkiin vanhimpiin autoihin ei ilmanpaineantureita pysty edes laittamaan.

– Autossa täytyy olla tietyt ominaisuudet, jotta se pystyy ilmoittamaan kuskille renkaiden paineiden muutoksista. Eli tätä ei voi laittaa niin vanhoihin autoihin, koska niissä ei ole tarvittavaa tekniikkaa. Esimerkiksi 90-luvun autoihin tarvittaisiin erillistä näyttöä sisälle autoon, jotta järjestelmä onnistuisi, Tero Hartikainen kuvailee.

Tehtaalta saa antureita mukaan

Miten monet anturit sitten autoon tarvitaan? Kaikille renkaille omat, vahvistaa Nuora.

– Jos ajetaan kaksilla vanteilla, niin se tarkoittaa, että autossa on kahdeksan anturia. Jos on käytössä vain yhdet vanteet, niin silloin ei tarvitse kuin neljä anturia, mutta kotikonstein renkaiden vaihto vanteelta toiselle ei nyt ainakaan onnistu ilman asianmukaisia laitteita. Varsinkin, kun anturit vaativat rengasta vaihtaessa niin suurta varovaisuutta, Nuora arvioi.

Markkinoilla on uusimmissa autoissa ollut jo useamman vuoden ajan ilmanpainevalvontajärjestelmiä. Niitä on kahta eri mallia, aktiivinen malli, missä ilmanpainetta valvotaan antureiden avulla, sekä passiiviseksi kutsuttu malli, missä ilmanpainetta on valvottu auton renkaiden pyörähdysnopeuden vaihtumista valvomalla.

Autonrengasliiton puheenjohtajan ja AL Autopalvelut Oy:n kenttäpäällikön arvion mukaan anturit tulevat olemaan se yleisempi vaihtoehto.

– Autovalmistajista noin 80 prosenttia valmistajista on päätynyt aktiivijärjestelmään, Hartikainen sanoo.

 

Lue myös:

    Uusimmat