Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Red Bullin huhuttu väärinkäytös – FIA tukki porsaanreiän säännöistä

Red Bullin jarrujärjestelmässä on huhuttu olleen epäselvyyksiä.
Red Bullin jarrujärjestelmässä on huhuttu olleen epäselvyyksiä.2024 Formula One World Championship Limited
Julkaistu 22.08.2024 14:55
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kansainvälinen autoliitto FIA on F1-sarjan kesätauon aikana puuttunut epäsymmetrisiin jarrujärjestelmiin, joista Red Bullin on huhuttu saaneen kilpailuetua muihin nähden.

Red Bullin on spekuloitu kehittäneen takajarrujen balanssia säädelleen järjestelmän, jossa molempien takapyörien jarrutusvoimaa on voitu säädellä erillään toisistaan. Tällä tiimin on uskottu hakeneen paikkausta maaefektin takia aliohjauksesta kärsivien autojen mutkanopeuksiin.

F1-sarjan kesätauko päättyy tällä viikolla ajettavalla Hollannin GP:llä. Tauon aikana FIA on uusinut teknisten sääntöjensä artiklan 11.1.2, jossa puhutaan jarrubalanssista.

– Mikä tahansa järjestelmä tai mekanismi, joka voi rakenteellisesti tai tarkoituksellisesti tuottaa epäsymmetristä jarrutusta mille tahansa akselille, on kielletty, sääntökohta sanoo nyt.

Tähänkin asti jarrubalanssia on voinut säädellä vain etu- ja taka-akselin välillä – ei siis jokaiselle neljälle pyörälle erikseen.

Muutos sääntökirjauksessa hyväksyttiin FIA:n moottoriurheiluneuvoston kokouksessa heinäkuun lopussa.

Red Bullin on epäilty muuttaneen jarrujärjestelmäänsä sen jälkeen, kun FIA ryhtyi tutkimaan asiaa keväällä. Talli on jäänyt alkukauden dominointinsa jälkeen ilman voittoa neljässä peräkkäisessä kisassa.

Red Bull on kiistänyt väärinkäytökset, ja myös FIA sääntömuutoksen kohdistuvan mihinkään tiimiin.

Lisää aiheesta:

Hurja huhu leviää F1-varikolla – McLaren-pomo ärsyyntyiUutta tietoa Mercedeksen F1-auton kiistellystä ominaisuudesta: Red Bullin yritys paljastui varsin epätoivoiseksiF1:ssä uusia vilppiepäilyksiä – nyt syynissä Valtteri Bottaksenkin käyttämät Mercedes-myllytF1:ssä muhii jättiluokan skandaali, jos huijausväite osoittautuu oikeaksi – asiantuntija vertaa suuruusluokassaan jopa McLarenin vakoilutapaukseenHuijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosinaFerrari osoittautui FIA:n valituskirjeen tekijäksi – F1:ssä puhkesi iso kiista
F1Red BullUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"