McLarenin vauhdin vertaileminen Miamin ja Imolan F1-kisoissa on kuin vertailisi omenoita ja päärynöitä, sanoo tallipäällikö Andrea Stella.
McLaren menetti yllättäen otteensa vain kahdessa viikossa hallittuaan mielin määrin Miamin GP:n tapahtumia. Italian Imolaan tultaessa Red Bullin Max Verstappen ajoi kuitenkin voittoon ennen Lando Norrisia ja Oscar Piastria.
Viikonlopun jälkeen F1-medioissa levisi huhu, joiden mukaan Kansainvälinen autoliitto FIA:n hiljattain antamat muutokset teknisiin ohjeisiin olisivat vieneet McLarenilta kilpailuetua.
The Race -sivuston mukaan FIA oli vastannut Red Bullin tekemään kyselyyn pohjalevyjen korkeuden mittaamistavasta, jonka tiimi on epäillyt auttaneen McLarenia ajokorkeutensa säätämisessä.
Aiemmin McLarenin epäiltiin käyttäneen kielletyllä tavalla vettä jarrujensa ja sitä kautta renkaidensa jäähdyttämiseen. Tämän FIA kuitenkin kiisti antamassaan vastauksessa.
Sen sijaan pohjalevyjen osalta FIA oli tarkentanut sääntöjään. Huhuissa tämä yhdistettiin McLareniin, joka olisi joutunut Imolassa nostamaan autonsa ajokorkeutta ja menettämään näin aerodynaamista etumatkaansa.
McLarenin tallipäällikön Andrea Stellan mukaan Miamin ja Imolan kisavauhdin vertaamisessa keskenään ei ole mitään järkeä.
– Minusta se on kuin vertaisi omenoita ja päärynöitä keskenään. Minun opettajani olisi napannut minua korvasta ja sanonut, että niin ei saa tehdä, Stella kommentoi Motorsport.comille.
– Imola kuuluu Saudi-Arabian ja Japanin kaltaisiin huippunopeiden mutkien kapeisiin ratoihin, ja niissä Red Bull on ollut paalupaikalla.
– Miami on hitaiden mutkien hallitsema rata, johon latasimme kaiken aerodynaamisen osaamisemme. Automme on massiivisesti kehittynyt näissä hitaissa mutkissa. Sitä pitäisi verrata Kiinaan ja Bahrainiin, Stella jatkoi.
Todellinen muutos McLarenin vauhdista on todennäköisesti nähtävissä vasta kesäkuun vaihteen Barcelonan kisassa. Tänä viikonloppuna F1-sarja kisaa Monacon katuradalla.