Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rankasti retusoidut mainoskuvat kielletään?

Tämäkö muka kaunista? Kuvien rankka retusointi saatetaan kieltää. Kuva:Shuttertstock
Tämäkö muka kaunista? Kuvien rankka retusointi saatetaan kieltää. Kuva:ShuttertstockCopyright MTV Oyj 2009/Shuttertstock
Julkaistu 10.08.2009 23:58(Päivitetty 01.02.2010 12:11)

Liberaalidemokraattien mukaan kuvanmuokkaus tuhoaa itsetunnon. Myös jotkut mainostajat ovat jo nousseet barrikadeille liiallista retusointia vastaan.

Brittiläisen Liberaalidemokraattipuolueen mukaan kuvanmuokkauksen käyttäminen pitäisi kieltää alle 16-vuotiaille suunnatussa mainonnassa. Kielto suojelisi nuorten itsetuntoa, kertoo Daily Mail.

Aikuisille suunnatuissa mainoksissa tulisi olla mukana varoitus liiallisesta kaunistelusta sekä tietoa siitä, mistä ja miten kuvaa on muokattu, linjaa ministeri Jo Swinson.

– Vaikka aikuiset eivät tarvitsekaan samanlaista suojelua kuin nuoret, mainostajien tulisi olla suoria ja rehellisiä kuvanmuokkauksesta. Mainoksessa pitäisi kertoa, että kuvaa on kaunisteltu muun muassa näin, Swinson sanoo.

– En ehdota, että mainostajien tulisi luopua keskivertonaista kauniimmista malleista. Mutta on eri asia käyttää kaunista mallia ja poistaa sitten hänen vyötäröltään neljä senttiä tai reisistä suuret suikaleet lihaa.

Miksen minä, jos mainoksetkin?

ShutterstockMiltä minun pitää näyttää? Kuva: ShutterstockCopyright MTV Oyj 2009 / Shutterstock

Naisen mukaan muokkauskielto tai retusoinnin säännöstely antaisi nuorille realistisemman kuvan elämästä. Finnien tai irtohiusten poistaminen olisi edelleen sallittua, koska tätä Swinson ei laske kehon muokkaamiseksi. Swinsonin mukaan uudistus keskittyisi mainoksiin, jotka ovat hänen mielestään pääsyy ongelmiin.

– On olemassa paljon todisteita siitä, että alle 16-vuotiaat, varsinkin seitsemän tai kahdeksan ikäiset lapset, eivät erota mainoksia ja tuotettuja ohjelmia toisistaan kovinkaan hyvin. Heille kaikki näyttää samalta, nainen kuvaa.

– Nuoret tytöt haluavat myös olla kuin mainoksissa näkemänsä julkkikset. Heidän haavoittuvaisessa elämänvaiheessaan esimerkiksi nopea dieetti voi olla todella vahingollinen.

Ehdotus muokkauskiellosta on jo saanut kannatusta. Syömishäiriöisten hyväntekeväisyysyhdistyksen, Beatin, johtaja Susan Ringwood toteaa, että vaikkei media ole vastuussa syömishäiriöistä, ihmiset eivät voi välttyä näkemästä mainosten kauniita kuvia ja vertaamasta itseään niihin.

– Media vaikeuttaa syömishäiriöistä toipumista, koska syömishäiriöön sairastuneet näkevät muokattuja kuvia ja ajattelevat, mikseivät itse saisi näyttää tuolta, jos se on sallittua mainosten ihmisille.

Miltä naisvartalo oikeasti näyttää?

Mainosmaailmakaan ei ole läpeensä paha, sillä muutoksia on jo tapahtunut. Ultimo -alusvaatemerkin uusin keulakuva on räväkkä Peaches Geldof, jonka kuvia ei ole kampanjaa varten retusoitu millään tavalla.

– Monet ihmiset eivät enää tiedä, miltä naisvartalo oikeasti näyttää. Juuri siksi varmistimme uusimmassa kampanjassamme, että Peaches Geldofin luonnolliset kurvit ja tatuoinnit näkyvät. Ne ovat pikku yksityiskohtia, jotka tekevät hänestä upean nuoren naisen, kertoo alusvaatemerkin luoja Michelle Mone.

Jo Swinson aikoo ehdottaa suunnittelemaansa kieltoa puolueen syyskokouksessa. Kuvanmuokkausehdotus on osa laajempaa naisasiakokonaisuutta, johon kuuluu myös turvallisuus- ja palkka-asioiden tarkastelu.

Näitä Jo Swinson vastustaa: Katso yliretusoituja mainoskuvia täällä!

MTV3/Helmi/Maria Aarnio

Lähde: Daily Mail

Kuvat: Shutterstock, Wireimage/AOP


Helmi nyt myös Twitterissä, tutustu!

Kommentoi!

Lisää aiheesta:

Stressitasot laskuun suomalaiskeksinnön avulla – "Osa on saanut unettomuuteen tosi nopeasti avun"Leviääkö maailmalla superinfluenssa? Britanniassa varoitetaan "pahimmasta mahdollisesta skenaariosta"Valtteri tekee riisipuuron tavalla, jota moni ei ole hoksannut: "Älyttömän hyvä"Robotti-imurit aiheuttavat kaaosta suomalaiskodeissa – kauhukuva perässä vedettävistä jätöksistä valitettavan tottaNäin bordercollie Meno jäljittää karanneen lemmikinTaloyhtiöissä uhkaava ilmiö – laskun maksaa naapuri: "Eivät todellakaan ole mitään pieniä summia"
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 18:59
    Sovellukset

    Stressitasot laskuun suomalaiskeksinnön avulla – "Osa on saanut unettomuuteen tosi nopeasti avun"

  • 18:25
    Influenssa

    Leviääkö maailmalla superinfluenssa? Britanniassa varoitetaan "pahimmasta mahdollisesta skenaariosta"

  • 16:46
    Puuro

    Valtteri tekee riisipuuron tavalla, jota moni ei ole hoksannut: "Älyttömän hyvä"

  • 14:37
    Siivous

    Robotti-imurit aiheuttavat kaaosta suomalaiskodeissa – kauhukuva perässä vedettävistä jätöksistä valitettavan totta

  • 13:06
    Koirat

    Näin bordercollie Meno jäljittää karanneen lemmikin