Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ralliennakko: Argentiina 26.-29.5.

Jari-Matti Latvala Argentiinan rallissa 2009. Kuva: Massimo Bettiol/Getty Images.
Jari-Matti Latvala Argentiinan rallissa 2009. Kuva: Massimo Bettiol/Getty Images.
Julkaistu 26.05.2011 16:56(Päivitetty 26.05.2011 17:04)

Argentiinan MM-ralli ajetaan viime vuosien tapaan maan toiseksi suurimman kaupungin Córdoban ympäristössä. Ralli on ollut MM-sarjan ohjelmassa vuodesta 1980 lähtien.

Kuten Meksikossa, myös Argentiinassa erikoiskokeita ajetaan ohuessa vuoristoilmassa. Nopeat mutta röykkyiset soratiet asettavat autojen jousituksen kovaan testiin. Usein kuljettajien on myös ylitettävä isoja vesilammikoita. Argentiinassa eletään toukokuun lopussa jo alkutalvea, joten sää on usein viileä ja sateinen.

Kauden 2008 kilpailussa olosuhteet olivat niin hankalat, että Sébastien Loebin voittoaika painui päälle viiden tunnin. Tiet olivat niin mutaisia sateen jäljiltä, että Loeb vertasi olosuhteita joulukuussa ajettavaan Walesin ralliin.

Tämän vuoden uutuutena on se, että erikoiskoekilometreistä noin viidesosa kurvaillaan asfalttiteillä. Asfalttiosuuksia on perjantaina ja lauantaina kahdella pätkällä, joista toinen on maineikas El Condor. Kuljettajat joutuvat selviytymään erikoiskokeista sorarenkailla ja -säädöillä.

Rallin voitto saattaa hyvinkin ratketa sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella, joka on pituudeltaan peräti 48,21 kilometriä. Kyseessä on yksi koko MM-sarjan pisimmistä erikoiskokeista.

Rallin keskuspaikkana toimii San Roque -järven rannalla sijaitseva Villa Carlos Paz. Siellä ajetaan kilpailun käynnistävä yleisöerikoiskoe.

Viime kaudella Argentiinan ralli ei ollut mukana MM-sarjassa, vaan kuului IRC-sarjaan. Voittoon kaasutteli Juho Hänninen Skodalla. Viime vuosien valtias Argentiinassa on ollut Loeb, joka voittanut MM-osakilpailun jo viisi kertaa peräkkäin 2005-2009.

Suomalaiskuljettajista Argentiinassa on menestynyt parhaiten Tommi Mäkinen, joka voitti osakilpailun kolmena vuonna peräkkäin 1996-1998. Juha Kankkusen tilillä on kaksi voittoa vuosilta 1993 ja 1999. Yhden kerran voittoa ovat juhlineet Hannu Mikkola (1983), Timo Salonen (1985) ja Marcus Grönholm (2003). Espanjalainen Carlos Sainz nappasi Argentiinasta viimeisen MM-osakilpailuvoittonsa 2004.

Vuoden 2009 voittaja: Sébastien Loeb, Citroën 3.57.40,3 - Lue raportti

Edelliset voittajat:

2010 Juho Hänninen (Skoda) * ei MM-osakilpailu
2009 Sébastien Loeb (Citroën)
2008 Sébastien Loeb (Citroën)
2007 Sébastien Loeb (Citroën)
2006 Sébastien Loeb (Citroën)
2005 Sébastien Loeb (Citroën)
2004 Carlos Sainz (Citroen)
2003 Marcus Grönholm (Peugeot)
2002 Carlos Sainz (Ford)
2001 Colin McRae (Ford)
2000 Richard Burns (Subaru)
1999 Juha Kankkunen (Subaru)
1998 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1997 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1996 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1995 Jorge Recalde (Lancia) * ei MM-osakilpailu
1994 Didier Auriol (Lancia)
1993 Juha Kankkunen (Toyota)
1992 Didier Auriol (Lancia)
1991 Carlos Sainz (Toyota)
1990 Miki Biasion (Lancia)
1989 Mikael Ericsson (Lancia)
1988 Jorge Recalde (Lancia)
1987 Miki Biasion (Lancia)
1986 Miki Biasion (Lancia)
1985 Timo Salonen (Peugeot)
1984 Stig Blomqvist (Audi)
1983 Hannu Mikkola (Audi)
1981 Guy Fréquelin (Talbot)
1980 Walter Röhrl (Fiat)

Argentiinan MM-rallin viralliset kotisivut

Ralliviikonlopun aikataulu (ajat Suomen aikaa):

To 26.5.

21.05 EK1: Super Especial Carlos Paz 1 (3,02 km)

Pe 27.5.

15.36 EK2: El Mirador/San Lorenzo 1 (18,23 km)
16.08 EK3: Mina Clavero/Giulio Cesare 1 (22,67 km)
17.01 EK4: El Condor/Cuesta Blanca 1 (37,32 km)
Huoltotauko (30 min).
21.17 EK5: El Mirador/San Lorenzo 2 (18,23 km)
21.49 EK6: Mina Clavero/Giulio Cesare 2 (22,67 km)
22.42 EK7: El Condor/Cuesta Blanca 2 (37,32 km)

La 28.5.

14.13 EK8: Las Jarillas/Falda del Carmen 1 (21,57 km)
15.36 EK9: Las Bajadas/Villa del Dique 1 (16,57 km)
16.32 EK10: Amboy/Santa Monica 1 (20,33 km)
17.13 EK11: Santa Rosa/San Agustin 1 (21,36 km)
Huoltotauko (30 min).
20.08 EK12: Las Jarillas/Falda del Carmen 2 ( km)
21.41 EK13: Las Bajadas/Villa del Dique 2 (16,57 km)
22.27 EK14: Amboy/Santa Monica 2 (20,33 km)
23.08 EK15: Santa Rosa/San Agustin 2 (21,36 km)

Su 29.5.

14.09 EK16: Aschochinga/Agua de Oro (48,21 km)
16.27 EK17: Cabalango/Villa Garcia 1 (3,90 km)
17.38 EK18: Super Especial Carlos Paz 2 (3,02 km)
18.10 EK19: Cabalango/Villa Garcia 2 (3,90 km) *POWER STAGE*

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Mediat: Yhdysvaltain senaatti pääsemässä sopuun liittovaltion sulussaMaajussi-Villen suhde ei syventynyt Outin kanssa – tapasivat kuvausten jälkeen muutaman kerranIlmastokokous alkaa pienin odotuksin: "Luulen, ettei samppanjapulloja tarvitse avata"Kalle Rovanperällä on mahdollisuus tehdä jotain, mitä ei ole koskaan nähtyKaksi junaa törmännyt Slovakiassa – kymmeniä loukkaantuneitaPankkiautomaatteja räjäytettiin elokuvatyyliin – puolalaismiehet saivat saaliiksi liki 200 000 euroa