Räikkönen upeaan voittoon Belgiassa, Schumista mestari

McLarenin Kimi Räikkönen voitti formula ykkösten Belgian GP:n sunnuntaina. Voitto on Räikköselle F1-uran toinen. Ferrarin Michael Schumacher varmisti tämän kauden kuljettajien maailmanmestaruuden kilpailun toisen sijansa myötä.

Kymmenennestä ruudusta matkaan lähtenyt Räikkönen ajoi ruutulipulle voittajana 3,1 sekuntia ennen Michael Schumacheria. Molemmat kuljettajat ajoivat kisan läpi kahden varikkokäynnin taktiikalla. Räikkönen onnistui ohittamaan Schumacherin jo viidennellä kierroksella eikä päästänyt saksalaista sen jälkeen enää uhkaamaan voittoaan. Räikkösen edellinen voitto tuli Malesian GP:ssä 2003.

Räikkönen katkaisi Schumacherin seitsemän osakilpailun mittaiseksi venyneen voittoputken, mutta saksalaismestari sai hyvitykseksi sinetin uransa seitsemännelle maailmanmestaruudelle, kun piste-etumatka Rubens Barrichelloon kasvoi tavoittamattomaan 40:een.

Belgian GP:n kolmanneksi sijoittui Ferrarin Rubens Barrichello, joka onnistui nousemaan palkinnoille ensimmäisen kierroksen kolaroinnistaan ja siitä seuranneesta varikkokäynnistään huolimatta. Neljäs oli Barrichellon tavoin ensimmäisessä mutkassa kolaroinut Sauberin Felipe Massa ennen tallikaveriaan Giancarlo Fisichellaa. Jaguarin Christian Klien kaasutteli F1-uransa avauspisteet kuudennen sijansa myötä. McLarenin David Coulthard ajoi rengasrikon ja kolarin jälkeen seitsemänneksi ja Toyotan Olivier Panis kahdeksanneksi.

Belgian GP:n alussa kolaroitiin

Belgian GP:n ensimmäisessä mutkassa Felipe Massan Sauber ja Jenson Buttonin BAR saivat vaurioita. Button ajoi Massan perään rikkoen oman etusiipensä. Myös Rubens Barrichellon takasiipi vaurioitui ensimmäisen mutkan kolaroinnissa saatuaan osuman Mark Webberin autosta. Kymmenennestä ruudusta lähtenyt Räikkönen onnistui kiertämään hässäkän ilman suurempia vaurioita, vaikka saikin Massan autosta kevyen osuman omaan autoonsa. Massa ja Button pystyivät jatkamaan kisaa varikkovisiitin jälkeen.

Myöhemmin ensimmäisellä kierroksella Takuma Sato pyörähti Eau Rouge -mutkan laella osuttuaan yhteen Jaguarin Mark Webberin kanssa. Minardin Gianmaria Bruni jarrutti Satoa väistääkseen, minkä seurauksena Zsolt Baumgartner törmäsi tallikaverinsa perään. Brunin auto meni törmäyksen seurauksena keula edellä rengasvalliin, josta se kimposi takaisin radalle. Jordanin Giorgio Pantano törmäsi Brunin radalle poikittain jääneeseen Minardiin, joka syttyi hetkellisesti palamaan. Kukaan kuljettajista ei luokkaantunut, mutta Webberin, Brunin, Pantanon ja Saton kisa jäi kesken.

Räikkönen ohitti Schumacherin

Ensimmäisen kierroksen kolareiden seurauksena radalle otettiin turva-auto. Turva-auto poistui neljännen kierroksen jälkeen. Kimi Räikkönen onnistui ohittamaan Michael Schumacherin pääsuoralla ja nousemaan neljänneksi heti turva-auton poistuttua radalta. Hetkeä myöhemmin myös Juan Pablo Montoya teki upean ohituksen Schumacherista bussipysäkkimutkassa. Räikkönen ohitti viidennellä kierroksella tallikaverinsa David Coulthardin nousten kolmannelle sijalle. Coulthardin kisa alkoi mennä mönkään, kun autosta puhkesi rengas 11. kierroksella. Skotti pilasi mahdollisuuksiaan myös rikkomalla etusiipeään törmäämällä Jaguarin Christian Klienin perään ohitustilanteessa kuusi kierrosta ennen maalia.

Hyvän lähdön ottanut Renault'n paalupaikkamies Jarno Trulli tuli kärkipaikalta varikolle tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon kisan 10. kierroksella. Tässä yhteydessä Fernando Alonso nousi kärkeen ja Räikkönen toiseksi. Kierrosta myöhemmin Alonso pyörähti ulos radalta auton teknisen vian takia ja keskeytti. Näin Kimi Räikkönen siirtyi kisan kärkeen. Räikkönen teki oman ensimmäisen varikkokäyntinsä 13. kierroksella. Varikkokäyntien yhteydessä Räikkönen onnistui nousemaan Trullin edelle. Räikkösen varikkovisiitin jälkeen kärjessä kävivät lyhyesti Juan Pablo Montoya, Michael Schumacher ja Antonio Pizzonia, jotka tekivät oman ensimmäisen pysähdyksensä suomalaista myöhemmin. Räikkönen sai kilpailun kärkipaikan takaisin itselleen, kun kaikki kuljettajat olivat tehneet ensimmäiset varikkokäyntinsä. Toisen varikkokäyntinsä Räikkönen teki kärkipaikalta 29. kierroksella.

Jenson Buttonin BAR-autosta räjähti rengas kovassa nopeudessa 30. kierroksella. Buttonin auto syöksyi päin Zsolt Baumgartnerin Minardia. Molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään. Radalle jäi kolarista niin paljon romua, että turva-auto oli pakko ottaa radalle. Schumacher teki varikkokäyntinsä heti turva-auton tultua radalle ja sai turva-auton turvin Räikkösen yli 10 sekunnin etumatkan kiinni. Räikkönen ei tästä hermostunut, vaan piti kärkipaikkansa, kun turva-auto poistui radalta 10 kierrosta ennen maalia.

Kelpo kisaa ajanut Antonio Pizzonia joutui keskeyttämään kolmannelta sijalta 31. kierroksella turva-auton perässä ajettaessa. Williams-auton vaihdelaatikkoon iski vika. Pettynyt oli myös Ricardo Zonta, jonka Toyotan moottori räjähti kolme kierrosta ennen maalia neljänneltä sijalta.

Turva-auto tuli jo kolmannen kerran radalle viisi kierrosta ennen maalia David Coulthardin ja Christian Klienin kolarin jälkeen. Kolarin seurauksena radalle jäi paljon hiilikuituroskaa. Turva-auto poistui kahden kierroksen jälkeen, ja Räikkönen piti jälleen ykköspaikkansa. Näin suomalainen ajoi voittajana ruutulipulle.

Montoya kolaroi Trullin kanssa

21. kierroksella Juan Pablo Montoya työnsi Jarno Trullin ohitustilanteessa väkisin pois tieltään. Trulli sulki mutkassa oven, mutta Montoya tuuppasi italialaiskuljettajaa takarenkaaseen. Trulli pyörähti, mutta pystyi jatkamaan matkaansa. Montoyan ja Trullin kolari tullaan kilpailun jälkeen vielä tutkimaan tuomariston toimesta. Montoyan autosta räjähti lopulta takarengas kahdeksan kierrosta ennen maalia. Kolumbialainen ajoi siinä vaiheessa kolmannella sijalla.

Belgian GP, lopputulokset:

1. Kimi Räikkönen,       McLaren 1.32.35,274 
2. Michael Schumacher    Ferrari      +3,132 
3. Rubens Barrichello    Ferrari      +4,371 
4. Felipe Massa          Sauber      +12,504 
5. Giancarlo Fisichella  Sauber      +14,104 
6. Christian Klien       Jaguar      +14,614 
7. David Coulthard       McLaren     +17,970 
8. Olivier Panis         Toyota      +18,693 
9. Jarno Trulli          Renault     +22,115 
10. Ricardo Zonta        Toyota  -3 kierrosta (keskeytti)
11. Nick Heidfeld        Jordan  -4 kierrosta 

Nopein kierros Kimi Räikkönen 1.45,108 minuuttia kierroksella 42. Voittaja Räikkösen keskinopeus 198,898 km/h.

Keskeyttäneet
Juan Pablo Montoya, Williams 37 kierrosta : Rengasrikko 
Antonio Pizzonia, Williams 31 kierrosta : Vaihdelaatikko 
Jenson Button, BAR 29 kierrosta : Rengasrikko 
Zsolt Baumgartner, Minardi 28 kierrosta : Kolari 
Fernando Alonso, Renault 11 kierrosta : Ulosajo 
Mark Webber, Jaguar 0 kierrosta : Kolari 
Takuma Sato, BAR 0 kierrosta : Kolari 
Gianmaria Bruni, Minardi 0 kierrosta : Kolari 
Giorgio Pantano, Jordan 0 kierrosta : Kolari 

Kuljettajien MM-pistetilanne (14/18):

1. Michael Schumacher 128 (varma mestari)
2. Rubens Barrichello 88
3. Jenson Button 65
4. Jarno Trulli 46
5. Fernando Alonso 45
6. Juan Pablo Montoya 38
7. Kimi Räikkönen 28
8. David Coulthard 21
9. Takuma Sato 18
10. Giancarlo Fisichella 18
11. Ralf Schumacher 12
12. Felipe Massa 10
13. Mark Webber 7
14. Olivier Panis 6
15. Antonio Pizzonia 4
16. Christian Klien 3
17. Cristiano da Matta 3
18. Nick Heidfeld 3
19. Timo Glock 2
20. Zsolt Baumgartner 1

Valmistajien MM-pistetilanne (14/18):

1. Ferrari 216 (varma mestari)
2. Renault 91
3. BAR Honda 83
4. Williams BMW 54
5. McLaren Mercedes 49
6. Sauber Petronas 28
7. Jaguar 10
8. Toyota 9
9. Jordan Ford 5
10. Minardi Cosworth 1

(MTV3)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat