Rahapula estää yhä peltipoliisien lisäämisen – tänne tolppia voisi tulla

Automaattisen nopeusvalvonnan laajentaminen on ollut kaksi vuotta pysähdyksissä rahapulan takia. Asiantuntijan mukaan uudet valvontapisteet maksaisivat itsensä takaisin.

Automaattisen nopeusvalvonnan on tarkoitus kattaa Suomessa 4000 tiekilometriä vuoteen 2015 mennessä. Nykyinen laajuus 3000 kilometriä on pysynyt samana vuodesta 2010 lähtien, koska valtiolta ei ole herunut lisärahaa valvonnan laajentamiseen.

Suomen teille on tähän mennessä asennettu 900 automaattista valvontapistettä, joista sadassa on vuorollaan kamera käytössä. Liikuteltava kamera osuu autoilijan kohdalle siis keskimäärin joka yhdeksännessä valvontatolpassa.

Lisäksi poliisilla on käytössään 15 kameravalvonta-autoa erityisesti taajamien valvonnassa.

"Käytetty raha tulee takaisin"

Lähivuosien aikana automaattisia valvontatolppia on tarkoitus hankkia 300 lisää, kameroita puolestaan 30. Yhden tolpan hinta on 10 000 euroa ja yhden kameran 30 000 euroa. Laajennus vaatisi siis valtiolta vajaat neljä miljoonaa euroa rahaa.

Hallitus linjasi keväällä liikennepoliittisessa selonteossaan, että automaattista liikennevalvontaa kehitetään ja lisätään, mutta rahoituksen kokoon saamisessa on yhä ongelmia. Hän on väsynyt vitkasteluun.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta sanoo, että valvonnan laajentaminen maksaisi itsensä takaisin ja parantaisi liikenneturvallisuutta.

– Minun vaikea ymmärtää, miten rahoituksen löytyminen voi olla näin vaikeaa. Turvallisuus lisääntyy ja käytetty raha tulee takaisin.

Valvontapisteiden sijoittelua mietitään

Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta ehdotti vuonna 2010, että uusia automaattisia nopeusvalvontapisteitä voisi ottaa käyttöön Uudellamaalla valtateillä 4 ja 6, Kaakkois-Suomessa valtatiellä 6, Keski-Suomessa valtatiellä 4 ja Etelä-Pohjanmaalla valtatiellä 19.

Vielä ei ole kuitenkaan varmaa, noudatetaanko tätä suunnitelmaa. Viranomaiset aikovat lähitulevaisuudessa arvioida uudestaan, mihin uusia liikennevalvontapisteitä pitäisi sijoittaa.

Alla punaisella on merkitty tieosuudet, joilla automaattinen nopeusvalvonta on jo käytössä. Mustalla on merkitty neuvottelukunnan vuoden 2010 ehdotukset uusiksi alueiksi:

Lue myös:

    Uusimmat