Pitääkö ruokakaupan olla elämyskeidas vai halpahalli?

Kuluttajat kaipaavat elintarvikkeisiin halvempia hintoja, mutta valikoimaakin pitäisi olla. Entä onko sillä väliä, ovatko tuotteet pahvilaatikoissa kaupan lattialla tai kauniisti hyllyihin aseteltuina?

S-ryhmä ilmoitti eilen laskevansa jopa 400 elintarvikkeensa hintaa. Erilaisissa hintavertailuissa Lidl on usein menestynyt halvimpana toimijana, nyt hintakilpailuun lähti aggressiivisemmin myös S-ryhmä. K-ruokakaupatkaan eivät aio jäädä seuraamaan touhua vierestä.

Sekä Ruokakesko että S-ryhmä eivät kuitenkaan ole valmiita tinkimään muista valteistaan hinnan vuoksi.

– Meidän asiakkaat kertovat, että he tykkäävät K-ruokakaupoista juuri sen takia, että tarjolla on Suomen laajimmat ruuan valikoimat ja parasta laatua ja parasta palvelua.

–  Ne ovat meille, meidän asiakkaille tärkeitä asioita. Mikäli haluaisimme kilpailla pelkällä hinnalla, niin silloin olisi syytä pienentää valikoimia tai poistaa palveluita, Ruokakeskon johtaja Mika Rautiainen sanoo MTV:n Huomenta Suomessa.

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä painottaa kotimaisuutta.

– Kotimaisena toimijana meillä on se erityispiirre, että meillä on paljon suomalaisia tuotteita. Jopa 80 prosenttia valikoimasta on Suomessa tuotettua.

Heikkilä nostaa esiin myös valikoiman laajuuden.

– Meillä on allergikoille tuotteita, meillä on lähi- ja luomutuotteita. Valikoimaa löytyy niin arkeen kuin juhlaankin. 

MTV Uutiset jututti asiakkaita aamulla Kannelmäen Prismassa Helsingissä. Kriteerien listauksessa hinta näyttää asiakkailla nousevan kuitenkin ykköseksi.

– Monesti käydään Lidlissä, koska sieltä osan saa halvemmalla kuin muualta. Sieltä haetaan ja sitten loput muualta. Hinta on tärkein kriteeri, kun mennään kauppaan, asiakkaat Seija ja Kari sanovat.

 

Lue myös:

    Uusimmat