Pienen eliitin haute couture

Heinäkuun alussa Pariisissa järjestetty haute couture -muotiviikko esitteli upeita luomuksia maailman parhailta suunnittelijoilta. Kuka näitä taidokkaita ja huimaavan kalliita vaateaarteita oikein käyttää?

Haute couture -muodin säännölliset kuluttajat ovat usein tuntemattomia, taloudellisesti menestyneitä nuoria ja keski-ikäisiä bisnesnaisia, joille raha ei ole ongelma. Heitä tulee paljon muun muassa Venäjältä, Kiinasta, vaurastuvasta Intiasta ja Lähi-idästä.

Myös Hollywood-starat käyttävät ahkeraan haute couturea tapahtumissa, jotka saavat suurta mediahuomiota. Vaikka toisin voisi luulla, miljoonatienesteistään huolimatta he ostavat vain harvoin luksuspukua omakseen.

– Hollywood-tähdet odottavat saavansa puvut ilmaisiksi. Olen kuullut, että jotkut suunnittelijat jopa maksavat heille siitä, että he pukeutuvat näiden luomuksiin, harmittelee muotisuunnittelija Jean Paul Gaultier The Daily Telegraphin haastattelussa helmikuussa.

Arvio asiakkuuksien määrästä vaihtelee, sillä muotitalot eivät julkaise listoja asiakkaistaan. Heitä arvellaan olevan maailmanlaajuisesti tuhannesta kolmeen tuhanteen, joista vakituisia ostajia on vain muutama sata. Haute couture on muotitalolle usein tappiollista bisnestä, mutta se on edelleen muotimaailman pyramidin huippu, joka määrittelee muotitalon aseman hierarkkisella alalla. Kyse on pitkälti imagosta.

Muotijätti Chanel ei tee rahaa haute couturella, mutta ei toistaiseksi menetäkään sitä. Se on yksi harvoista. Kaikki eivät ole olleet niin onnekkaita. Viime vuonna pitkään couture-piireissä mukana ollut Christian Lacroix hakeutui konkurssiin. Yritys lopetti tyystin ready-to-wear- ja couture-mallistojen valmistuksen. Se oli iso tiputus muotimaailman kartalta.

Vielä toisen maailmansodan jälkeen haute couturella meni hyvin. Rikkaat yläluokan seurapiirinaiset teettivät eksklusiivisia vaatemallistoja mittatilaustyönä, ja asiakkaita arvellaan olleen noin viisitoista tuhatta. Viimeisen 20 vuoden aikana haute couture on tehnyt hidasta kuolemaa. Asiakkaat ovat vähentyneet ja huippumuoti on menettänyt asemaansa. Tähän kehityskulkuun vaikuttaa monta asiaa. Haute couturen asemaa on haastanut erityisesti laadukkaan ready-to-wear-muodin eli käyttömuodin aseman vakiintuminen.

Deluxe: How Luxury Lost its Lustre -kirjan kirjailija Dana Thomas ei silti usko haute couturen täydelliseen taantumiseen. Hän arvioi The Sydney Morning Herald -lehden haastattelussa heinäkuun alussa, että haute couturelle tulee aina olemaan kysyntää, "sillä aina tulee olemaan ihmisiä, jotka haluavat äärimmäistä laatua ja yksilöllisyyttä".

– Nykyisessä muodossaan couture on kuitenkin tullut tiensä päähän.

Vain harvat ja valitut saavat olla haute couturea

Termi "haute couture" ("korkeatasoinen ompele") on ranskalaista perua, joka syntyi 1800-luvun puolivälissä. Ranskan laki vahtii termin käyttöä. Kuka tahansa ei voi sanoa valmistavansa haute couturea, vaikka käsite on levinnyt laajalle viittaamaan epämääräisesti kaikkeen mittatilaustyönä tehtyyn, "custom made" -muotiin.

Todellinen haute couture on tarkoin säänneltyä ja sitä saavat toteuttaa harvat muotitalot tiettyjä ehtoja vastaan. Fédération Française de la couturen eli Ranskan muotialan liiton jäseniin kuuluu vain kourallinen muotitaloja, joista tunnetuimpia ovat Chanel, Christian Dior ja Givenchy, sekä italialainen Valentino ja libanonilainen Elie Saab.

Ennen kuin muotitalo voi mainostaa valmistavansa haute couturea, sillä on oltava ainakin yksi ateljee Pariisissa, joka työllistää vähintään viisitoista ihmistä kokopäiväisesti.

Mikä maksaa?

Uniikit haute couture -unelmat räätälöidään parhaista mahdollisista materiaaleista ja parhaalla mahdollisella lopputuloksella. Metri luksuskangasta voi maksaa helposti satoja euroja, eikä sekään ole tavatonta, että yhteen iltapukuun kiinnitetään 18 000 paljettia käsin ompelemalla. Yhden puvun tekemiseen saattaa upota jopa 600 työtuntia, joskus enemmänkin.

Hinnat alkavat noin 20 000 eurosta ja voivat nousta jopa satoihin tuhansiin euroihin. Se tuntuu isolta summalta vaatteesta, mutta silti moni taloudellisesti kykenevä on valmis maksamaan. Haute couture -vaate on investment piece. Se on laadukas, kestävä ja täysin yksilöllinen, sillä se valmistetaan aina vain asiakkaan toivomuksesta ja hänen mittojensa mukaan.

Christian Diorin kevään 2008 haute couturen muotinäytöksessä istunut brittiläinen miljardööri Kirsty Bertarelli kommentoi seuraavasti:

– On hienoa käyttää jotain uniikkia, joka sopii vartalolleni täydellisesti. Kun on kerran kokenut sen tunteen, on vaikea olla haluamatta lisää.

Teksti: Evelin Kask

Kuvat: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat