F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Peräti 16 F1-kisaa nousi kapinaan Liberty Mediaa vastaan: löivät pöytään kolme huolenaihetta, joihin halutaan vastauksia

Valtaosa F1-kisajärjestäjistä on ilmaissut yhteisellä tiedotteella huolensa sarjan kaupalliset oikeudet omistavan Liberty Median tavasta hoitaa lajin näkyvyyttä, tuoda suunnitelmia yleiseen tietoon ja tehdä sopimuksia uusien kisatapahtumien kanssa.

F1-kisapromoottorien yhdistys FOPA, johon kuuluu alkavan kauden 21 kisatapahtumasta 16, on listannut allekkain kolme päähuolenaihetta: fanikannan menettäminen heikkenevän tv-näkyvyyden takia, F1-sarjan omien tavoitteiden huono läpinäkyvyys sekä uusien kisatapahtumien haittavaikutukset olemassa oleville F1-kisoille.

Tiistaina Lontoossa kokoontuneet kisapromoottorit haluavat päästä paremmin mukaan F1:n tulevaisuuden suunnittelutyöhön. Ajankohta yhteistyön tiivistämiselle on ilmeinen, sillä Euroopan perinteisistä kisoista Britannian, Italian, Espanjan ja Saksan nykyiset sopimukset ovat kaikki katkolla alkavan kauden jälkeen.

Näiden lisäksi myöskään Meksikolla ei ole voimassa olevaa sopimusta vuoden 2020 F1-kisasta.

Nykyisestä kisakalenterista ulostulon ulkopuolelle jäävät Bahrainin, Monacon, Venäjän, Japanin ja Abu Dhabin F1-kisat, joiden järjestäjät eivät kuulu FOPA:an.

Muut 16 kisajärjestäjää kertovat yhä halustaan jatkaa sarjassa, mutta niiden yhteinen näkemys on, ettei se ole mahdollista Liberty Median luomilla nykyisillä taloudellisilla ehdoilla.

F1-kisojen järjestämisoikeudet ovat sarjan suurin tulonlähde. Perinteisten GP-järjestäjien mukaan ratojen on kuitenkin mahdotonta tehdä pitkän aikavälin sitoumuksia, koska Liberty Media ei ole tehnyt lajin uudistamissuunnitelmiaan näkyväksi niille.

Samalla uusien kisojen kartoituksessa on liikkunut huhuja, joiden mukaan esimerkiksi Miamille olisi lajin huomioarvon parantamiseksi tarjottu ilmaista järjestelyoikeutta.

Myös kisojen katoaminen vapaasti katsottavilta kanavilta niin Britanniassa kuin Italiassa huolettaa järjestäjiä. Samaan aikaan tv-katsojien määrä on noussut kahtena vuonna peräkkäin sen jälkeen, kun Liberty Media otti sarjan haltuunsa. Silti suorien lähetysten tavoittavuus pieneni vuonna 2018 edellisvuoden lukemista.

Lähde: BBC

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja