Pelätty uhkakuva ei toteutunut: tässä ovat F1-kauden onnistujat ja epäonnistujat – kaksi tallia teki huiman harppauksen, yksi romahti surkeasti

Kun F1-sarjan suurta sääntömuutosta siirrettiin koronapandemiasta talleille aiheutuneiden, erityisesti taloudellisten vaikutusten vuoksi vuodella eteenpäin, monet pelkäsivät, että kaudesta 2021 tulisi välivuosi, kauden 2020 kopio. Kun takana on 17 osakilpailua, yhtä monta kuin viime kaudella ajettiin kokonaisuudessaan, voi hyvällä syyllä todeta, että pelot ovat osoittautneet täysin turhiksi.

Kauden suurin voittaja on ollut Williams, joka on tehnyt komean nousun sarjan hännänhuipusta sijalle kahdeksan. Aika-ajovauhti on kohentunut, kiitos George Russellin, huimasti, ja pisteitä on kaikkiaan 23, kun kolmen edellisen kauden saldo oli yhteensä kahdeksan.

Myös Ferrari on tehnyt näkyvän harppauksen kohti kärkeä. Surkeasti sujuneen viime kauden jälkeen talli on kohentanut reilusti aika-ajovauhtiaan mutta kerännyt myös lähes kaksinkertaisen pistepotin viime vuoteen verrattuna. Palkintosijoja Ferrari on saavuttanut tällä kaudella yhden viime vuotta enemmän, mutta viimeisin voitto on edelleen Singaporesta 2019. Charles Leclerc ja Carlos Sainz on kuitenkin nähty tällä kaudella lyhyesti kisojen kärjessä, näky, jota ei viime kaudella päästy Ferrarin osalta todistamaan kertaakaan.

Sarjan kärjessä Red Bull on ottanut, kiitos Max Verstappenin, ison loikan kohti Mercedestä – ja mennyt monissa tilastoissa ohikin. Mutta tästä huolimatta Mercedeksellä on ollut viime vuoden tapaan sarjan nopein auto.

Kauden suurin epäonnistuja on ollut viime kaudeksi Mercedeksen auton kopioinut, täksi kaudeksi nimensä vaihtanut Aston Martin. Aika-ajovauhdissa on tullut hurja romahdus. Viime kaudella tallin RP20-auto oli sarjan kolmanneksi nopein, tämän kauden AMR21 on ollut toiseksi hitain. Viime kauden kolmanneksi kovin pisterohmu on nyt valmistajien MM-sarjassa sijalla seitsemän.

Kokonaisuudessaan sarja on hieman tasoittunut, ja saman trendin toivotaan jatkuvan ensi vuonna, kun kulukatto ja aerodynamiikan testaamiseen tehdyt rajoitukset alkavat purra.

Pisteet:

TALLI:2020:%:2021:%:

Mercedes

573

33,04 %

454,5

27,05 %

Red Bull

319

18,40 %

432,3

25,74 %

McLaren

202

11,65 %

253

15,06 %

Ferrari

131

7,55 %

250,5

14,91 %

Alpine

181

10,44 %

104

6,19 %

AlphaTauri

107

6,17 %

94

5,59 %

Aston Martin

210*

12,11 %

62

3,69 %

Williams

0

0,00 %

23

1,37 %

Alfa Romeo

8

0,46 %

7

0,42 %

Haas

3

0,17 %

0

0,00 %

Yhteensä

1734

1680,5**

* Aston Martinin viime kauden pisteihin on luettu mukaan myös ne 15 pistettä, jotka talli menetti kabinetissa kopioituaan Mercedeksen autoa.

** Belgiassa jaettiin tällä kaudella puolikkaat pisteet. Sprinteistä jaetut pisteet on jätetty laskuista kokonaan pois.

Ero paalupaikkaan:

TALLI:2020:2021:

Mercedes

0,426 %

0,493 %

Red Bull

1,169 %

0,697 %

Ferrari

2,107 %

0,897 %

McLaren

1,956 %

1,208 %

AlphaTauri

2,631 %

1,702 %

Alpine

1,862 %

2,113 %

Williams

4,458 %

2,386 %

Alfa Romeo

3,283 %

2,867 %

Aston Martin

1,532 %

3,436 %

Haas

4,138 %

4,044 %

Paalupaikat:

TALLI:2020:2021:

Red Bull

1

7*

Mercedes

15

7*

Ferrari

2

McLaren

1

Aston Martin

1

Paalupaikat on laskettu aika-ajojen, ei sprinttien, tulosten perusteella.


Voitot:

TALLI:2020:2021:

Red Bull

2

9

Mercedes

13

6

Alpine

1

McLaren

1

AlphaTauri

1

Aston Martin

1

Palkintosijat:

TALLI:2020:2021:

Mercedes

25

21

Red Bull

13

17

McLaren

2

5

Ferrari

3

4

Aston Martin

4

1

Alpine

3

1

AlphaTauri

1

1

Williams

1

Kilometrejä kisan kärjessä:


TALLI:2020:%:2021:%:

Red Bull

497 km

9,50 %

2 478 km

50,79 %

Mercedes

4 293 km

82,07 %

1 206 km

24,72 %

McLaren

24 km

0,46 %

459 km

9,41 %

Ferrari

418 km

8,57 %

Alpine

294 km

6,03 %

Aston Martin

267 km

5,10 %

24 km

0,49 %

AlphaTauri

151 km

2,89 %

Yhteensä

5 231 km

4 879 km


Tilastolähteinä on käytetty seuraavia sivustoja:


Lue myös:

    Uusimmat