Kun F1-sarjan suurta sääntömuutosta siirrettiin koronapandemiasta talleille aiheutuneiden, erityisesti taloudellisten vaikutusten vuoksi vuodella eteenpäin, monet pelkäsivät, että kaudesta 2021 tulisi välivuosi, kauden 2020 kopio. Kun takana on 17 osakilpailua, yhtä monta kuin viime kaudella ajettiin kokonaisuudessaan, voi hyvällä syyllä todeta, että pelot ovat osoittautneet täysin turhiksi.
Kauden suurin voittaja on ollut Williams, joka on tehnyt komean nousun sarjan hännänhuipusta sijalle kahdeksan. Aika-ajovauhti on kohentunut, kiitos George Russellin, huimasti, ja pisteitä on kaikkiaan 23, kun kolmen edellisen kauden saldo oli yhteensä kahdeksan.
Myös Ferrari on tehnyt näkyvän harppauksen kohti kärkeä. Surkeasti sujuneen viime kauden jälkeen talli on kohentanut reilusti aika-ajovauhtiaan mutta kerännyt myös lähes kaksinkertaisen pistepotin viime vuoteen verrattuna. Palkintosijoja Ferrari on saavuttanut tällä kaudella yhden viime vuotta enemmän, mutta viimeisin voitto on edelleen Singaporesta 2019. Charles Leclerc ja Carlos Sainz on kuitenkin nähty tällä kaudella lyhyesti kisojen kärjessä, näky, jota ei viime kaudella päästy Ferrarin osalta todistamaan kertaakaan.
Sarjan kärjessä Red Bull on ottanut, kiitos Max Verstappenin, ison loikan kohti Mercedestä – ja mennyt monissa tilastoissa ohikin. Mutta tästä huolimatta Mercedeksellä on ollut viime vuoden tapaan sarjan nopein auto.
Kauden suurin epäonnistuja on ollut viime kaudeksi Mercedeksen auton kopioinut, täksi kaudeksi nimensä vaihtanut Aston Martin. Aika-ajovauhdissa on tullut hurja romahdus. Viime kaudella tallin RP20-auto oli sarjan kolmanneksi nopein, tämän kauden AMR21 on ollut toiseksi hitain. Viime kauden kolmanneksi kovin pisterohmu on nyt valmistajien MM-sarjassa sijalla seitsemän.

