Pekka Jylhä tuo jättikristallit veistotaiteeseen

Huomenna Meilahden taidemuseossa Helsingissä avattavassa laajassa näyttelyssä on esillä kuvanveistäjä Pekka Jylhän veistotaiteen helmiä kymmeneltä viime vuodelta.

Pekka Jylhä on Urho Kekkosen Lähde-monumentin paljastamisesta saakka ollut kysytyimpiä kuvanveistäjiämme. Jatkuvasti uusiutuva taiteilija ei tee näköispatsaita. Hän käyttää yllättäviä materiaaleja, kuten kristalleja ja valoa.

Jylhän ura on voimakkaassa vaiheessa. Työhuoneelta on juuri lähdössä valimoon teollisuusmies Jaakko Pöyryn hautamuistomerkki. Keväällä Salon urheilupuistoon valmistui seitsemän tonnia painava hupaisa teos. Nyt avattavassa unenomaisessa näyttelyssä pääosassa ovat koristeelliset jättikristallit, joita ei yleensä ole veistoksissa nähty.

-Ne tuovat loistokkuutta, glamouria ja heijastuksia - ikäänkuin yliluonnollisia asioita, joita monesti pyrin kuvaamaan ja tarvitsen työssäni, sanoo Jylhä.

-Tämän päivän tietynlainen mahtipontisuus näkyy juuri materiaalissa.

Ensimmäistä kertaa Jylhä käytti kristalleja eduskunnassa, yleisöltä suljetun istuntosalin kattoveistoksessa. Onnistuneen teoksen jälkeen Jylhä on suosinut yhä enemmän barokkista runsautta ja koristeellisuutta, vaikka se onkin epämuodikasta.

-Pieni turhamaisuus on yksi tärkeimpiä asioita elämäss tämän harmaan arjen keskellä, hän perustelee.

Myös leikittely on tyypillistä Jylhää. Meilahden Taidemuseon pihavaahteraan hän ripustutti 160 teräsomenaa ja palautti näin paikalla 90 vuotta sitten olleen omenapuun.

-Olen aina tykännyt, että luonto on paras taiteilija ja tekee kaikista hienoimmat taideteokset ja. Aina kun ihminen tekee jotain, se on aika kömpelöä verrattuna luonnon hienoihin mestariteoksiin, Jylhä pohdiskelee

Jylhän vakioaiheita onkin ihmisen ja luonnon törmäys. Luonto maksaa yltäkylläisestä ajastamme.

-Kyllä se varmasti on sellainen teema, joka aika monessa työssä on ollut, kohtaaminen ja törmäys, joskus vähän pehmeämpi ja joskus vähän dramaattisempi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat