Pandat matkasivat Suomeen venäläisellä koneella, eikö sinivalkoinen kyyti kelvannut? Finnair: Ei sopivaa kalustoa

Suomen Hua Bao ja Jin Bao Bao saapuivat suoralla lennolla Chengdusta Volga-Dnepr -yhtiön pitkän matkan raskaalla venäläisellä Iljushin 76 -kuljetuskoneella aiemmin tänään.

Pandojen matkan operoinnista vastasi kuljetusyhtiö DHL. Pandojen matka Dujiangyan pandakeskuksesta alkoi eilen. Ensiksi pandat kuljetettiin lentokentälle, mistä ne lensivät ilman välilaskua noin 6500 kilometriä Helsinki-Vantaalle.

Poiketen viimeisimpien Eurooppaan saapuneista pandalennoista, eivät Suomeen saapuneet Lumi ja Pyry saaneet lentoaan erikoisnimettynä.

Esimerkiksi viime vuonna Hollantiin saapuneet pandat Wu Wen ja Xin Ya saapuivat KLM-lentoyhtiön erikoislennolla, jonka kutsumerkki eli callsign oli Panda892. Kone oli Boeing 747, eli perinteinen jumbojetti.

Vuonna 2012 Ranskaan saapuneet Huan Huan ja Yuan Zi lensivät FedEx-kuljetusyhtiön Panda Express -rahtikoneella.

Finnair: Ei sopivaa kalustoa

MTV Uutiset kysyi suomalaiselta lentoyhtiö Finnairilta, miksei yhtiö kuljettanut pandoja uuteen kotiinsa sinivalkoisin siivin.

– Finnairilla ei ole rahtikoneita. Meillä ei ole sopivaa kalustoa tällaiseen, Mari Rouvi Finnairin viestinnästä toteaa.

Finnairin suurin laajarunkolentokone on Airbus A350-900 ja yhtiö käyttää myös muita Airbusin isoja malleja suorilla Aasian ja Yhdysvaltojen lennoillaan.

Kuljetus- ja matkustajakäyttöön valmistettuja koneita ei kuitenkaan voi suoraan verrata toisiinsa pituuksien puolesta, sillä koneet eroavat esimerkiksi lastausmahdollisuuksissaan.


Lue myös:

    Uusimmat