Jopa puolet F1-talleista joutui tekemään muutoksia autojensa takasiipiin Kansainvälisen autoliiton FIA:n aloitettua tehovalvontansa liian taipuisia siipien ratsaamiseksi.
FIA teki yllätyskäännöksen jo F1-kauden avanneen Australian GP-viikonlopun aikana ilmoittamalla talleille entistä tiukemmista rajoituksista takasiipien taipuvuutta kohtaan. Jatkossa takasiiven elementit saavat taipua toisiinsa nähden vain 0,5 millimetriä aiemman kahden millin sijaan, kun niihin ripustetaan 75 kilon painot.
F1-tallit ovat olleet viime vuosina useaan otteeseen tukkanuottasilla löydettyään sääntöjenvastaisuuksia toistensa takasiivistä. Videokuvilla on voitu osoittaa takasiipien taipuvan suorilla liikaa ilmanvastuksen voimasta. Tämä taas parantaa suoranopeuksia laittomin keinoin.
FIA tutki takasiipien toimintaa jo Australian GP:n perjantaiharjoituksissa huipputarkan kameran avulla. Tuo testi paljasti useita puutteita.
Uudet määräykset tulivat voimaan jo kauden toisessa osakilpailussa Kiinan Shanghaissa. FIA:n lajijohtaja Nikolas Tombazis kertoo, että äkillinen muutosvaatimus koski jopa puolta kaikista kymmenestä tallista.
– Neljällä tai viidellä ne eivät olleet uusien vaatimusten mukaisia, ja heidän piti tehdä muutoksia. Toivon, että se riittää tällä kertaa, Tombazis kertoi Motorsport-Totalille.
Huhujen mukaan kärkitiimeistä McLarenin ja Ferrarin takasiivet olisi havaittu sääntöjenvastaiseksi. Jo aiemmin Red Bullin syytösten kohteeksi joutunut . Tähän asti vain Alpine ja Haas ovat ilmoittaneet julkisesti joutuneensa muutostöiden kohteiksi.


