Osta satasella ja myy tonnilla - käytetyn tavaran kauppa perustuu alueellisiin hintaeroihin

Kaappeja, lamppuja, pieniä muovipusseja täynnä hopeasormuksia, mattoja, koriste-esineitä, loputon määrä antiikkia ja kitshiä. Mäntsälän kupeessa sijaitsevan varastohallin keskellä on laatikollinen tikareita, pistimiä ja puukkoja.

- Suomalaiset miehet ostavat kaikkea sotilaalliseen viittaavaa, Timo Kuusisto selittää.

Kuusisto jos kuka tietää, mikä käytetty tavara menee kaupaksi. Tämän entisen oopperalaulajan käsien kautta on kulkenut tuhansia ja taas tuhansia esineitä, jotka hän on rahdannut rekka-autoilla Keski-Euroopasta Suomeen.

- Vanhat vaatekaapit ovat kestohitti. Ja vitriinit, joissa on lasia tai lyijylasia. Jugendtyyli myy aina hyvin, Kuusisto kertoo.

Värillä on kuitenkin väliä.

- Ryssänsiniset tavarat eivät mene. Eivätkä vaaleasta puusta kuten koivusta tai männystä tehdyt huonekalut. Mitä tummempi puu, sen parempi.

Sattumankaupalla kauppamieheksi

Kuusiston ura tavarakauppiaana alkoi sattumalta parikymmentä vuotta sitten. Keskieurooppalaisissa oopperoissa tenorina häärinyt Kuusisto oli lomailemassa Suomessa, kun hänen Euroopasta ostamansa auto hajosi.

Kuusisto huomasi, että hajonneesta autosta sai Suomessa enemmän kuin toimintakykyisestä Saksassa.

Juuri tällaisiin alueellisiin eroihin hinnoissa ja tarjonnassa perustuu ammattimainen käytettyjen tavaroiden kauppa. Oopperakeikkojen ohella Kuusisto alkoi ajaa rekkaa: Suomesta hän vei Saksaan loppuunajettuja autonraatoja, joita paikalliset jobbarit välittivät Afrikkaan. Paluumatkalla Suomeen hän toi rekkalastillisen antiikkia.

Vaikka EU on 1990-luvun alun jälkeen laajentunut, tavarakauppiaan mentäviä hintaeroja riittää yhä. Kuusisto tekee keskimäärin yhden reissun kuukaudessa Eurooppaan ja ostaa tavaraa pääosin kuolinpesien tyhjentäjiltä.

- Saksan Bad Kissingen on paikkakunta, jonne rikkaat saksalaiset muuttavat viimeisiksi elinvuosikseen. Lapsia ei kiinnosta vanhempiensa kuolinpesien tyhjentäminen. Samalta toimistolta saatetaan ostaa paketti, johon kuuluu asunnon tyhjennys, myynti, hautauspalvelut ja kukat haudalle vuoteen 2050 asti.

Jotkut asiat ovat silti muuttuneet. Ellei Kuusisto myy rekkaansa, hän tekee paluumatkan Saksaan tyhjällä autolla, sillä autonraatoja ei kannata enää viedä Suomesta.

- Silloin huliviliaikoina osti auton satasella ja myi tonnilla. Niitä markkinoita ei enää ole.

Kuin halpalentoyhtiö

Käytetyn tavaran myynti on viime vuosina siirtynyt verkkoon. Kuusisto myy tavaraa sekä Huuto.netissä että omilla kotisivuillaan.

- Nettikauppaa voi verrata halpalentoyhtiöön. Minimihenkilökunnalla, pienellä varastolla ja pienellä kassalla voi pyörittää suurehkoakin toimintaa.

- Antiikki- ja taidekauppiaan perinteinen profiili on varakas henkilö, joka sijoittaa varallisuuttaan tavaroihinsa. Hän voi pitää esinettä kaupassaan vuosikausia kunnes saa siitä haluamansa hinnan. Toiminta netissä taas perustuu nopeaan kiertoon.

Kuusistolla on tarkka vainu siitä, millaista tavaraa ei kannata myydä verkossa vaan viedä kirpputorille. Verkkohuutokaupassa yleisö on suurempi ja hinta nousee korkeammalle, mutta kaikkea ei voi laittaa verkkoon.

- Esimerkiksi tämä lamppu olisi satasen hintainen, mutta siinä on kulumia. Joutuisin ilmoittamaan niistä, ja netissä hinta jäisi 25 euroon.

Myyjän ei myöskään kannata korjata vaurioitunutta tavaraa.

- Suomessa ihmiset ostavat niitä sillä ajatuksella, että heillä on tuttu sukulaismies, joka on puuseppä.

Kun netissä myy tavaraa omilla sivuillaan, on ratkaisevan tärkeää päästä Google-hauissa korkealle.

- Oikeiden sanojen kuten tyylisuuntien nimien löytäminen ja linkittäminen oikeille sivuille, Timo Kuusisto vinkkaa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat