OP varoittaa huijauksista ja korostaa. ettei se ei koskaan lähesty asiakkaitaan Whatsappissa.
Finanssikonserni OP-ryhmä kertoo, että huijarit ovat ryhtyneet käyttämään viestipalvelu Whatsappia tietojenkalasteluun.
Huijauksessa asiakasta lähestytään Whatsappissa tilillä, jossa on OP:n logo. OP:n mukaan se ei koskaan lähesty asiakkaitaan Whatsappissa.
Asiakas saa OP:n mukaan huijareilta tekstiviestin, jossa annettu linkki vie pankin valesivustolle. Viestin lähettäjäksi väitetään virallista tahoa, kuten suomi.fi:tä.
– Näissä huijausviesteissä pyritään luomaan viestin saajalle tunne siitä, että viesti vaatii välitöntä reagointia. Huijareiden tekemällä valesivustolla kysytään henkilötietoja ja tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla, kertoo OP-ryhmän petostorjunnan asiantuntija Maija Ahonen tiedotteessa.
Whatsapp-keskustelussa kysellään lisävahvistusnumeroita kirjautumisen loppuunsaattamiseksi. Joissakin tapauksissa huijari soittaa Whatsappin kautta huijauspuhelun ja esiintyy pankin edustajana, OP kertoo.
"Petosten torjunta yhteinen haaste"
Whatsapp ei ole ainoa kanava, jota huijarit käyttävät. OP:n mukaan tietojenkalasteluissa käytössä ovat tekstiviestit, käytetyn tavaran kauppapaikat ja sähköpostipalvelut. Sijoitushuijauksia mainostetaan esimerkiksi Facebookissa. Myös hakukoneosumiin saattaa nousta linkkejä, jotka ovat todellisuudessa huijareiden ostamaa mainostilaa, OP kertoo.
