Öljyvaunujen palo sammutettiin Vainikkalassa

Öljyjunan raju palo on saatu sammumaan Venäjän rajalla Vainikkalassa. Venäjältä Sköldvikiin matkalla olleen junan vaunuista paloi kahdeksan. Öljyä pääsi runsaasti myös maahan.

Uhkaava säiliöjunan palo saatiin hallintaan tänään puolen päivän jälkeen Vainikkalan ratapihalla. Raakaöljyä kuljettaneen junan keskimmäiset vaunut suistuivat aamulla toistaiseksi tuntemattomasta syystä kiskoilta ja syttyivät palamaan. Liekit löivät kovimmallaan lähes sadan metrin korkeuteen ja tienoon täytti sankka musta savu.

Kaakkois-Suomen rajavartiosto evakuoi tuulen alapuolella sijaitsevien talojen asukkaita kaikkiaan viisikymmentä. Ensimmäiseksi sammutustöihin ryhtynyt Vainikkalan VPK pystyi estämään tulen leviämisen ratapihan länsipäädyn vierellä oleviin Niemen ja Ojalan kylän taloihin.

Vainikkalasta Sköldvikiin matkalla olleessa junassa oli 52 säiliövaunua. Keskellä olleet seitsemän raakaöljyä sisältävää vaunua suistui raiteilta ja syttyi palaamaan puoli kymmenen aikaan aamulla. Vaunujen siirron jälkeen paloalueelle jäi kaikkiaan yhdeksän vaunua, joissa oli arviolta 500 tonnia raakaöljyä.

Palo jatkui kolmisen tuntia ja kaikkiaan kahdeksan vaunua oli tulessa ennen kuin järeämpää kalustoa saatiin paikalle.

-Viholliseen nähden on oltava ylivoima ennen kuin sen voi voittaa, arvioi aluepalopäällikkö Pentti Kittelä Lappeenrannasta. Hänen mukaansa sammuttajilla oli aluksi veden ja vaahtonesteen puutetta ja he joutuivat tyytymään vaunujen jäähdyttämiseen. Vainikkalan VPK:n jauheautosta ei ollut apua, koska palo oli jo niin laaja.

Lappeenrannan palolaitoksen lisäksi paikalla olivat kaikkien lähikuntien palokunnat sekä lopullisen tehotyön tehneet vaahtosammutusyksiköt Kotkasta ja Lappeenrannan lentoasemalta.

Tulotarkastukset normaalisti

Toistaiseksi ei tiedetä, mikä aiheutti keskimmäisten vaunujen suistumisen raiteilta. VR:n kehityspäällikkö Jarmo Kaksonen kertoi, että rajalla suomalaiseen veturiin liitetyille venäläisille vaunuille oli tehty normaalit tulotarkastukset, joissa ei havaittu mitään poikkeavaa. Pyöräviat ovat Kaksosen mukaan yleisin syy, kun vaunuja joudutaan palauttamaan takaisin Venäjälle.

Juna ehti kulkea vajaan kilometrin verran asemalta ratapihan länsipäähän, kun onnettomuus tapahtui. Ratapihan sammutusjärjestelmä ei yltänyt palopaikalle, vaan palokalustoa viritettiin läheiseen Alajokeen.

-Sammutusjärjestelmä on viranomaisten kanssa todettu riittäväksi, mutta tilanne tietysti tutkitaan nyt kaikilta osiltaan, Kaksonen sanoi.

Sammutustyöt jatkuivat koko päivän, kun vaunuista vuotava neste syttyi aina uudelleen palamaan. Savunmuodostus kuitenkin väheni koko ajan ja lähitalojen asukkaat pääsivät illaksi kotiin. Öljyä ehti valua maastoon ja Alajokeen on asetettu öljypuomit. Lappeenrannan ympäristöviranomaiset aloittivat vahinkojen kartoittamisen keskiviikkona. Öljytorjunnan arvioidaan kestävän useita viikkoja.

Moskovasta ja Pietarista Suomeen tulleet henkilöjunat ehtivät aamulla aseman ohi. Helsingistä Pietariin matkalla ollut aamujuna lähti onnettomuuden vuoksi Vainikkalasta tunnin myöhässä. Jarmo Kaksonen arvioi iltapäivällä, että tänä iltana Venäjälle lähtevät ja sieltä tulevat pikajunat pääsevät kulkemaan Vainikkalan läpi, koska pääraide ei vaurioitunut.
(MTV3-STT)


Lue myös:

    Uusimmat