Oliko lippufarssi Lippupisteen tietoinen valinta?

Madonna (Kuva: Ethan Miller/Getty Images Entertainment)

Madonnan tänä aamuna aloitettu konserttilippujen myynti on ollut täyttä kaaosta. Lipunmyyntiä hoitavan Lippupisteen verkkopalvelu tökki aamulla pahasti, samoin R-kioskien myynti. Helpotusta ei löytynyt myöskään puhelinpalvelusta, siellä jonottavien asiakkaiden puhelut yhdistyivät toisilleen.

Verkossa tapahtuvalla megatapahtumien lipunmyynnillä alkaa olla jo kyseenalainen maine. Palvelu tuntuu kaatuvan kerta toisensa jälkeen, vaikka etukäteen kaikkeen kerrotaan varaudutun. Miksi aina käy näin?

MTV:n internettekniikan asiantuntijan mukaan kyseessä on tavallaan palveluntarjoajan tietoinen valinta. Palvelu, joka ei kaatuisi suurruuhkan alla, maksaa yksinkertaisesti liikaa.

- Nettipalveluita ei ole usein mahdollista mitoittaa kaikkein kovimman kuormituksen mukaan. Jos näin tehtäisiin, olisi käyttämätöntä hukkakapasitettia sitten 95 prosenttia ajasta, asiantuntija toteaa.

Hän ei halua nimeään julkisuuteen.

Netissä tapahtuvaan lippumyyntiin tuo lisähaastetta se, että järjestelmässä pitää huomoida kaksi erillistä muuttujaa.

- Lipunvarausjärjestelmissä pitää mitoittaa erikseen paitsi verkkoliikenteen tarve, myös niin sanottu transaktiokapasiteetti eli se prosessi, että varaan lipun, maksan sen jne. Molemmat saattavat loppua.

Ylimääräisiä palvelimia ja verkkokapasiteettia voi toki lisätä aina, mutta se on usein sangen isotöinen ja hidas prosessi.

Lippupalveluiden käyttäjät voivat lohduttautua sillä, että valoa on näkyvissä - ei kuitenkaan ihan pian.

Verkkoliikenteen asiantuntijan mukaan megatapahtuman sujuva lipunmyynti olisi hoidettavissa virtualisoitavalla skaalattavalla palveluarkkitehtuurilla, johon voitaisiin tarvetta vastaavasti lisätä resursseja etukäteen ja poistaa se, kun sitä ei tarvita.

- Tällainen palveluarkkitehtuuri tekee tuloaan ja sitä kutsutaan usein cloud computingiksi. Nimi tulee siitä, että palvelu ei asu missään yksittäisessä koneessa tms. vaan "pilvessä", josta otetaan tarvittava määrä kapasiteettia kunkin tilanteen mukaan, asiantuntija selittää.

Ongelma onkin siinä, etteivät perinteiset saitit ja verkkokaupat sovellu uuteen systeemiin, vaan kestää palveluiden elinkaaren verran, että uudelle alustalle päästään.

- Loppukädessä tässä on kyse kyllä siitä, että myyjä tietää kaikkien lippujen menevän kaupaksi joka tapauksessa. Miksi siis vaivautua ja käyttää rahaa järjestelmän parantamiseen, asiantuntija arvioi.

Lue myös:

    Uusimmat