Oletko oikeasti käynyt pienessä lähikaupassasi?

Miten pienet kaupat selviävät suurten puristuksessa?

Helsingin Yrittäjien toimitusjohtajan Pia Pakarisen mukaan olennaista on kuluttajien hyvien aikomuksien siirtyminen ostokäyttäytymiseen.

– Jos lähikauppa lopettaa, voi miettiä, tuliko siellä oikeasti käytyäkin, Pakarinen sanoi MTV3:n Huomenta Suomen haastattelussa.

Hän totesi, että pienten kauppojen etuna on yksilöllinen palvelu ja erityiset tuotteet.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala huomautti, että kiinnostus pieniin kauppoihin näkyy asiakaskäyttäytymisessä: jotkut asiakkaat haluavat viikonloppuisin hakea vaihtelua ja ostaa erilaisia tuotteita kuin arkisin.

Sekä Pekkala että Pakarinen näkivät internetin pienten kauppojen mahdollisuutena.

– Jo sekin olisi tärkeää, että pieni kauppa olisi netissä näkyvillä, Pakarinen sanoi.

S- ja K-ryhmän osuus päivittäistavarakaupasta on noin 80 prosenttia. MTV3 Uutisten hiljattaisessa kyselyssä kaupaa pidettiin liian keskittyneenä, mutta vain reilu kolmannes vastanneista olisi valmiita maksamaan pikkukaupan tuotteista enempää kuin hypermarketin valikoimista.

(MTV3)

Katso Helsingin Yrittäjien Pia Pakarisen ja Kaupan liiton Juhani Pekkalan haastattelu: (Huomenta Suomi 10.4.2012)

Lue myös:

    Uusimmat