Mainos

Nuorten opiskelijoiden kesäloma katkesi hirvittävällä tavalla ruotsinlaivan kannella 30 vuotta sitten – "Kyllä ihmisestä henki vähemmälläkin lähtee"

0:28

Viking Sallylla yli 30 vuotta sitten tapahtunut murha on yhä selvittämättä.

Yhteinen kesäloma Pohjoismaissa, tavoitteena nähdä eksoottisen Lapin keskiyön aurinko. Kolmen länsisaksalaisen opiskelijan, Thomas Schmidin, Bettina Taxisin ja Klaus Schelklen suunnitelmissa oli kiertää Tanskasta Ruotsiin, sieltä Suomen Lappiin ja palata takaisin kotiin Norjan kautta.

27. päivä heinäkuuta vuonna 1987 kolmikko nousi Viking Sally -laivaan iltakymmeneltä Tukholmassa. Seuraavana aamuna laiva olisi Turun satamassa, ja Suomen kiertäminen voisi alkaa.

Matkailijoilla ei ollut hyttiä, sillä opiskelijoiden matkabudjetti oli tiukka. He kuitenkin arvelivat, että yhden yön voisi nukkua laivan kannellakin.

Nukkumiseen soveltua paikka löytyikin laivan helikopteritasanteelta. Siinä nukkuminen onnistui jotenkuten, mutta koneiden melun takia se ei ollut kaikkein miellyttävintä.

"Tekijä käytti silmittömän rajua väkivaltaa"

Kolmikko asettui nukkumaan kannelle. Thomasta alkoi kuitenkin palella, ja hän ilmoitti Klausille ja tämän tyttöystävälle Bettinalle menevänsä laivan sisätiloihin nukkumaan. Puoli tuntia myöhemmin Klaus kävi hakemassa sisältä makuupussit ja kertoi tutustuneensa mukavaan suomalaiseen, jonka kanssa oli paljon yhteistä puhuttavaa.

Aamuyön tunteina, laivan tullessa Maarianhaminaan, tuntematon hyökkääjä kävi makuupusseissaan nukkuneiden Klausin ja Bettinan kimppuun.

– Tekijä käytti silmittömän rajua väkivaltaa. Kyllä ihmisestä henki vähemmälläkin lähtee. Uhreja oli lyöty päähän astalolla, rikoskomisario Veli-Matti Soikkeli Lounais-Suomen poliisista kertoo.

Poliisi ei ole paljastanut murha-asetta, mutta Soikkelin mukaan heillä on siitä käsitys. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan teossa olisi käytetty laivan palokirvestä.

Teolla ei myöskään ole silminnäkijöitä.

Partiolainen löysi veriset uhrit

Ensimmäisen kerran uhrit näki nuori tanskalainen partiopoika, joka oli aamuvarhaisella noussut laivan seitsemännen kerran helikopterikannelle. Näky oli järkyttävä. Penkkien luona makasi kaksi nuorta kauttaaltaan veressä.

Pian Turun poliisi sai hälytyksen. Ensimmäiset poliisit lennätettiin laivalle helikopterilla. Klaus kuoli matkalla sairaalaan. Myös Bettinan vammat olivat hengenvaaralliset, mutta hän jäi kuitenkin henkiin.

Rikoskomisario Soikkeli kertoo, että vuotta aiemmin Viking Sallylla oli tapahtunut toinen vakava henkirikos.

Heinäkuussa 1986 Reijo Hammar murhasi Turusta Tukholmaan matkalla olleella Viking Sallylla 44-vuotiaan tamperelaisen liikemiehen. Hammar iskenyt liikemiestä veitsellä kaulaan ja kuristanut tätä lakanalla hytissä.

Soikkeli sanoo, että henkirikos huomattiin vasta laivan tultua satamaan, jolloin valtaosa matkustajista oli jo poistunut.

– Siitä asiasta oli opittu jotain. Nyt laiva eristettiin ja poliisi oli satamassa matkustajia vastassa, Soikkeli muistelee.

Viking Sallyn synkkä historia ei pääty tähän. Myöhemmin laiva tunnettiin M/S Estoniana, joka upposi syysmyrskyssä vuonna 1994. Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä.  

Poliisilla valtava urakka

Yksi pidätetyistä oli nuori englantilaismies, jonka vaatteista löytyi verta. Selitykseksi hän kertoi nenänsä ratkenneen yöllä vuotamaan. Myöhemmin laboratoriotestit myös vahvistivat tämän, sillä vaatteista löytynyt veri oli miehen omaa. Myös Thomaksen osallisuus saatiin suljettua pian pois.

Viking Sallyn tapauksesta on kirjoitettu muun muassa Helvetinkone ja 49 muuta suomalaista rikosta -kirjassa, jonka mukaan laivassa oli 1 400 matkustajaa ja 200 henkilökuntaan kuuluvaa ainakin yhdeksästä eri kansallisuudesta, joten poliisilla oli tiedossa massiivinen ja ennennäkemätön urakka.

Kirjan mukaan kaikki laivan matkustajat kuvattiin. Videokameroita oli kolme: yhdellä kameralla kuvattiin kaikki matkustajat, toisella nuoret miehet ja kolmannella muut vähänkään epäilystä herättävät henkilöt.

Poliisit tekivät laivalla myös laajoja etsintä hytteihin ja autokannella olleisiin autoihin. Laivaa vartioitiin myös ulkopuolelta, ettei veteen olisi heitetty mitään.

Mitä loukkaantunut nainen sanoi? 

Tapauksesta uutisoitiin aikoinaan laajalti ja teon motiivin arveltiin aluksi liittyvän mustasukkaisuuteen. Myös huumeita esitettiin veriteon syyksi. Näille ei ole kuitenkaan saatu vahvistusta.

– Enemmän kyse on kuitenkin ollut spekulaatioista. Vain tekijä tietää todellisen motiivin. Uhreilta ei ollut kadonnut omaisuutta, mutta he ovat nukkuessaan voineet tulla ryöstäjän yllättämiksi. Sitäkään vaihtoehtoa ei ole poissuljettu, Soikkeli miettii.

Turun rikospoliisin eläköitynyt päällikkö rikosylikomisario Kurt Alopaeus kertoi Ilta-Sanomien haastattelussa heinäkuussa 2006, että tutkinnan kannalta suurimmaksi kompastuskiveksi muodostui loukkaantuneen Bettina Taxisin yhteistyöhaluttomuus. Hän kieltäytyi kuulustelusta eikä häneltä saatu minkäänlaista selvitystä tapahtumien kulusta.

Alopaeus harmitteli haastattelussa erityisesti sitä, että kukaan laivan ensiapupisteellä ei ymmärtänyt saksaa. Kun vakavasti loukkaantuneet Taxis ja Schelkle oli tuotu ensiapupisteelle, Taxis oli sanonut jotain.

– Se, mitä Bettina Taxis sanoi ensiapupisteessä, jää ikuiseksi arvoitukseksi, koska kukaan paikalla olleista ei ymmärtänyt saksaa.

Poliisi uskoo jutun selviävän

Vaikka tapaus on pysynyt ratkaisemattomana yli 30 vuotta, Soikkeli ei ole menettänyt toivoansa sen ratkaisemisen suhteen.

– Jutun eteen on vuosien mittaan tehty paljon töitä. Tekijä pitäisi saada vastuuseen. Toivon, että juttu ratkaistaisiin uhrin omaistenkin takia, vaikka eihän se ketään takaisin tuo.

Hengissä selvinneeseen naiseen ja ryhmän kolmanteen jäseneen on oltu säännöllisesti yhteydessä, samoin kuin muihinkin laivalla matkustaneisiin henkilöihin. Taxisille jäi laivahyökkäyksestä pysyvät vammat käteen ja silmään.

– Kyllä tässä jutussa edetty on, mutta ei tämä hötkyilemällä selviä, Soikkeli toteaa.  

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja