Televisioalaa haastavat tänä päivänä eniten sosiaalinen media ja suoratoistopalvelut. Nuorisotutkijan mukaan tärkeintä on oikeanlaiset aiheet ja sopiva kieli.
Televisioalan haasteet, mahdollisuudet ja tulevaisuus olivat keskiössä MTV:n järjestämässä TV & Media 2023 -tapahtumassa Helsingin Vallilassa. Tapahtumaan osallistui laaja kirjo televisioalan ammattilaisia, kuten käsikirjoittajia, tuottajia, toimittajia, näyttelijöitä, juontajia ja tutkijoita.
Tulevaisuusteemaan kytkeytyi erityisesti keskustelu nuorista sekä yleisönä että tekijöinä.
Vuonna 2020 tehdyssä viimeisimmässä nuorisobarometrissä joka seitsemäs nuori kertoi katsovansa lineaarista televisiota joka päivä. Samanaikaisesti 25 prosenttia nuorista kertoi, ettei katso lineaarista televisiota ollenkaan.
Nuorisotutkija Tomi Kiilakoski sanoo, että olennaisinta olisi kohdentaa tv-sisältöjä nuorille.
– Jos nuorten halutaan kiinnostuvan politiikasta ja mediasta seuraavien vaalien aikaan, vappusatanen tai vanhusten erikoissairaanhoidon ongelmat eivät ole aiheita, jotka nuoria kiinnostavat. Jos käsitellään ympäristökysymyksiä, digitaalisuutta tai nuorisopsykiatriaa, niin jo alkaa tapahtua, Kiilakoski vinkkaa.
Kiilakosken mukaan tärkeää on myös se, että nuorille suunnattuja sisältöjä tekemään palkataan nuoria toimittajia. Kiilakoski nostaa esimerkiksi kymmenen vuotta sitten tehdyn tutkimuksen Englannissa. Kun nuoret tekivät uutisia, vanhemmat kohderyhmät kadottivat kiinnostuksensa, mutta yhä useampi nuori katsoi uutisia.
