Yhteystieto- ja mediayhtiö Fonectan ja F1-kuljettaja Heikki Kovalaisen maaliskuussa julkistettu markkinointiyhteistyö konkretisoituu tänään alkavassa mittavassa mainoskampanjassa. 16400-numerohakupalvelun tv-mainoksessa Heikki esiintyy ensimmäistä kertaa yhdessä isänsä Seppo Kovalaisen kanssa.
16400-palvelun mainosfilmissä Heikki Kovalaisen isä Seppo saa puhelun, jonka soittajaa hän lähtee selvittämään repimällä maasta puhelinjohtoa. Seppo kulkee ympäri maailmaa läpi metsien, merien ja viidakoiden löytääkseen lopulta johdon toisesta päästä poikansa. Mainos on kuvattu viidessä maassa, yhteensä 12:ssa eri lokaatiossa.
Fonectan markkinointi- ja viestintäjohtaja Jukka-Pekka Vuoren mukaan kampanjan tarkoitus on murtaa rajoja ja luoda uuden ajan strategista markkinointiviestintää yrityksen ja yhteistyökohteen välillä.
– Jos yhteystietoalan osuus pienestä mediakakusta on vain 0,4 prosenttia, niin voimme pärjätä vain olemalla erottuvia ja tekemällä parasta laatua. Avainsanoja ovat luovuus, rohkeus ja laatu. Niitä ei ole ollut liikaa suomalaisessa markkinointiviestinnässä, Vuori toteaa.
16400 Kuka soitti -mainoksen suunnittelivat Mainostoimisto Kapinan Jussi Turhala ja Jyrki Reinikka, jotka Sek & Greyn toimitusjohtaja Marco Mäkinen kokosi samaan pöytään Fonectan kanssa. Mainos toteutettiin kansainvälisenä tuotantona, josta vastasivat Otto Tuotanto ja Cannesissakin palkittu tanskalaisohjaaja Jonas Arnby. Ajatus oli konkretisoida yhteistyö Heikki Kovalaisen kanssa yksittäisen tuotteen kautta.
– Nykyään mobiilipalvelut ovat johdottomia, mutta aikaisemmin kaikki yhteydet ovat menneet piuhojen avulla. Tästä lähti idea johdosta, joka yhdistää soittajan ja vastaanottajan. Kun johtoa kiskoo tarpeeksi kauan, tullaan linjan toiseen päähän ja saadaan vastaus 16400-bisneksen kannalta olennaiseen kysymykseen: Kuka soitti?, kertovat suunnittelijat Turhala ja Reinikka.
”Mitäpä ei isä poikansa eteen tekisi"
Näin kommentoi Seppo Kovalainen, kun häntä pyydettiin mainokseen mukaan. Mittava tuotanto vaati matkustamista kuvauspaikoille Dubaista aina Rio de Janeiroon. Ison osan ajasta Seppo Kovalainen vietti aamutakki päällä ja Reinot jalassa – jopa 47 asteen helteessä aavikolla.
– Olen tehnyt töitä monien näyttelijöiden kanssa, mutta tavannut vain kaksi, jotka eivät ole koskaan valittaneet. Toinen on Seppo Kovalainen ja toinen Ranskan muukalaislegioonan sotilas, jota kuvasin Ranskan armeijan mainokseen, ohjaaja Jonas Arnby hehkutti isä-Kovalaisen suoritusta.
Huippukuski Heikki Kovalainen otti innokkaasti osaa mainoksen tekoon.
– Olin mukana mainoksen suunnittelussa heti alkumetreistä lähtien. Oli hienoa saada tehdä yhteistyötä isäni kanssa, ja arvostan hänen panostaan. Mainosfilmin tekoon todellakin satsattiin paljon ja uskon, että se tullaan huomaamaan. Tämä mainos on hieno osoitus siitä, että Suomessa pystytään maailmanluokan suorituksiin, kun asialla ovat ammattilaiset ja kaikki vetävät yhtä köyttä, Heikki Kovalainen kertoo.
Lue myös ja katso video:
Isä ja poika Kovalainen hauskassa tv-mainoksessa
Sumo video id
(MTV3)