Näin kotisi arvo voi nousta pilviin?

Finnish Place Branding Oy:n toimitusjohtaja Sari Klinga tietää, että asuinalueen brändäyksellä voidaan kohottaa asuinalueen mainetta ja samalla nostaa asuntojen hintoja.

Finnish Place Branding Oy:n toimitusjohtajan Sari Klingan mukaan asuinalueen brändäys on ennen kaikkea vetovoimatekijöiden kirkastamista.

– Esimerkiksi siisteys ja tapahtumien järjestäminen ovat hyviä keinoja, joiden avulla asukkaat itse voivat brändätä aluettaan. Virkeä asukasyhdistys on tärkeä asia ja kannattaa aloittaa keskustelemalla siitä, mitkä ovat asuinalueen ongelmatekijät. Pelkkä keskustelu ei kuitenkaan riitä, sillä sanoista on ryhdyttävä myös tekoihin.

Klinga kehottaakin asukkaita olemaan yhteydessä päättäviin ja vaikuttaviin tahoihin, kuten kaupungin viranomaisiin ja yhdistyksiin – mitä asuinalueen ongelmille voidaan tehdä ja millä tavoin esimerkiksi kaupunki aikoo niihin puuttua.

– Brändäys tapahtuu usein luonnostaan, kun asuinalueen maine nousee. Siihen voidaan kuitenkin vaikuttaa kiinnittämällä huomiota muun muassa siihen, että sosiaalinen rakenne ja viihtyisyys ovat kunnossa.

Brändäyksellä asuntojen arvo pilviin?

Klinga nostaa nopeasti arvoaan nostaneen Jyväskylän Lutakon esimerkiksi loistavasta brändäyksestä.

– Ensimmäiset talot sinne nousivat vuonna 1994, jolloin hinta oli noin 900 markkaa neliöltä. Tällä hetkellä yhden neliön hinta pyörii noin 3 900 eurossa ja myös 90-luvulla rakennetut asunnot ovat miltei saman hintaisia.

Asuinalueen hyvällä brändillä on kuitenkin myös muita etuja kuin asukkaiden saama taloudellinen hyöty.

– On kaikkien etu, etteivät asuinalueet eriarvoistu keskenään. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla näkyy jo elitistisiä ja toisaalta niin sanotusti ghettoutuneita asuinalueita ainakin, mikäli tarkastellaan alueiden maineita.

Hannele Järvelä/ MTV3

Lue myös:

    Uusimmat