Mustakari varikolla: Pölyä ja rengasrikkoja

Erkki Mustakari
Erkki MustakariCopyright MTV Oy 2004
Julkaistu 05.04.2004 12:19

Bahrainin huippumoderni F1-rata sai tänään tulikasteensa, kun F1-autot syöksyivät uutuuttaan hehkuvalle asvaltille Bahrainin GP:n ensimmäisissä virallisissa harjoituksissa. Uusi ja outo rata pakotti kaikki ajamaan jo nyt perjantaina tavallista enemmän kierroksia, sillä radan oppimisen lisäksi kaikkien piti keskittyä säätämään autojaan ja samalla miettimään, kumpaa kahdesta rengasseoksesta he päättävät käyttää huomisesta eteenpäin loppuviikonlopun ajan.

Parhaiten uusiin olosuhteisiin näyttivät sopeutuvan Ferrari ja Williams, eikä huonosti mennyt BAR:lla ja Jaguarillakaan. Ferrarin Rubens Barrichello ja Williamsin Juan Pablo Montoya olivat lähes yhtä nopeita, brasilialaisen oltua kolumbialaista 0,001 sekuntia nopeampi. Barrichellon aika 1.31,450 oli samalla 2,5 sekuntia nopeampi, kuin mitä ennakkoon oli tietokonesimulaatioiden perusteella arvioitu. Ja on todennäköistä, että nopeinta Bahrainin radan kierrosaikaa ei ole vielä ajettu. Se nähtäneen aika-ajon ensimmäisellä jaksolla tai sitten vasta kilpailun kuluessa vähän ennen varikkopysähdyksiä, jolloin autot liikkuvat radalla kevyillä bensalasteilla. Radan pintaan koko ajan lisää jäävä kumi auttaa myös nopeampien kierrosaikojen ajamisen myöhemmin.

Ennakkoon pelättyä hiekkaisuutta ei ainakaan ensimmäisen päivän aikana koettu mitenkään poikkeukselliseksi, sillä monella muullakin radalla kuljettajat ovat tottuneet likaisiin ja pölyisiin ratoihin perjantain harjoituksissa. On kuitenkin tosiasia, että pölyä radalla oli tavallista enemmän ja siitä oli selvää haittaa silloin, kun kuljettaja syystä tai toisesta oli pakotettu poistumaan kierroksellaan puhtaalta ajolinjalta. Eikä tilannetta auttanut yhtään sekään, että monet kuljettajat omia ja autonsa rajoja etsiessään tekivät vierailuja radan ulkopuolelle, heittäen joka kerta lisää hiekkaa ja pölyä radalle. Kaikesta huolimatta Bahrainin radan hiekkaisuus ei osoittautunut niin suureksi ongelmaksi kuin ennakkoon pelättiin.

Pölyisyyden lisäksi harjoituksen aikana nähtiin yllättävän monta rengasrikkoa. Jarno Trulli, Fernando Alonso, Anthony Davidson ja David Coulthard joutuivat kaikki toisen harjoitusjakson aikana huomaamaan, että puhjenneella renkaalla ajaminen oli todella vaikeata. Heistä Coulthard oli ainoa, jonka ajamisen rengasrikko pysäytti kokonaan muiden onnistuttua ajamaan autonsa takaisin varikolle ja siten jatkamaan harjoitusta. Syy rengasrikkoihin ei ollut Michelinin renkaissa itsessään, vaan radan reunakivetyksissä, jotka muutamissa paikoin rataa olivat niin teräviä, että renkaat eivät siitä ehjinä selvinneet. Radan kunnosta vastaavat tutkivat vielä tämän illan ja yön aikana reunakivetysten kuntoa ja jos asialle voi jotakin tehdä, se myös tullaan tekemään.

Harjoituspäivän positiivisiin yllättäjiin kuului BAR-Honda, jonka kaikki kolme kuljettajaa mahtuivat 12 nopeimman joukkoon. Aivan erityisen hienoa työtä teki tallin testikuljettaja Anthony Davidson, joka oli päivän kolmanneksi nopein. Lähes yhtä suuresta positiivisesta yllätyksestä vastasi Jaguarin keltanokka, vasta 21-vuotias Christian Klien. Viidenneksi nopeimmalla ajallaan hän jätti taakseen suuren joukon ennakkoon kovempia ja kokeneempia kuljettajia.

McLarenin takkuisuus näyttää jatkuvan edelleen. David Coulthard oli vasta päivän 11. nopein ja Kimi Räikkösen päivä päättyi toisen jakson ensimmäisellä kierroksella moottoririkkoon. Varsinainen syy Räikkösen moottoririkkoon oli bensavuoto, joka tuleen syttyessään vahingoitti moottoria niin paljon, että kone on pakko vaihtaa huomiseksi. Räikkönen sai jälleen kunnian olla ensimmäinen, johon uusi sääntö uuden moottorin käyttöön ottamisesta koskee kipeästi. Riippumatta siitä, mille sijalle hän aika-ajossa yltää, hänen täytyy aloittaa kilpailu kymmenen lähtöruutua huonommalta paikalta. Ja kaikkihan muistavat, että kauden avauskilpailussa Australian Melbournessa Kimi Räikkönen oli ensimmäinen kuljettaja, jonka moottori petti itse kilpailussa. Että sillä lailla.

Teksti: Erkki Mustakari 2.4.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1