Muotimaailman uusi trendi: Aasialaismallit taistelivat tiensä catwalkeille

Aasialaistaustaisilla malleilla menee maailman catwalkeilla paremmin kuin koskaan. Länsimaalainen kauneusihanne jyrää silti yhä ympäri maailmaa.

Vielä muutama vuosi sitten huippumerkkien muotinäytöksissä nähtiin vain muutamia aasialaismalleja. Viimeisen kahden kauden aikana tilanne catwalkeilla on muuttunut. Aasialaismalleista on tullut jopa trendi.

– Sen sijaan, että lavoilla näkyy kaksi tai kolme tuttua aasialaiskasvoa, nyt heitä näkyy useita, mallibuukkaaja Michelle Lee KCD-toimistosta kertoo.

Esimerkiksi Louis Vuitton, Givenchy ja Ralph Lauren käyttivät viime kaudella näytöksissään aasialaistaustaisia malleja. Ralph Laurenin näytöksen avasi kiinalaismalli Sui He. Muita hyvin menestyneitä aasialaismalleja ovat Kiinan Voguen kansikuvatyttö Du Juan, Victoria´s Secretiä edustava Liu Wen, klassinen kaunotar Fei Fei Sun, sievä Emma Pei, eteerinen Shu Pei Quin, Diane von Furstenbergin kampanjaan palkattu Minx Xi, entinen voimistelija Bonnie Xhen, japanilaiset Tao Okamoto ja Ai Tominaga sekä intialainen Lakshmi Menon. Erityisen hyvin menee kiinalaismalleilla, jotka ovat vallanneet suurimpien muotitalojen näytökset.

Aasialaismalleja seurataan Twitterissä

Maailman väestöstä 60 prosenttia asuu Aasiassa. Erityisesti Japani, Pohjois-Korea, Taiwan ja Hong Kong ovat pitkälle kehittyneitä maita, joissa myös muotiteollisuudella menee hyvin. Kiina sen sijaan on maailman toiseksi suurin kansantalous, jonka arvellaan nousevan luksustavaroiden suurimmaksi markkina-alueeksi vuoteen 2020 mennessä. Kiinan Voguen päätoimittaja Angelina Cheung mielestä ei olekaan ihme, että kiinalaismallit saavat näkyvyyttä juuri nyt.

– Kiinalaismallien käyttäminen tekee hyvää myös kaupankäynnille, Kiinan Voguen päätoimittaja Cheung sanoo.

Aasialaistaustaisten mallien ilmestyminen catwalkeille on huomattu niin ikään muotiharrastajien keskuudessa. Fanit kirjoittavat bongaamastaan aasialaismallista Twitteriin heti, kun show on alkanut. Mallit päivittävät kuulumisiaan itsekin. Esimerkiksi huippumalli Liu Wenillä on Twitterissä yli miljoona seuraajaa.

Vaalea iho on kauneusihanne

Länsimaisten ja aasialaisten mallien jakaminen jyrkästi kahteen kastiin on kenties historiaa, mutta muotimaailma saa kulkea vielä pitkän tien ennen kun vaaleaihoisten mallien dominointi mainoksissa ja catwalkeilla on historiaa. Esimerkiksi Kiinassa sekä catwalkeilla että mainoskampanjoissa käytetään useimmiten länsimaalaisia tyttöjä. Jopa paikalliset merkit suosivat muualta tulleita.

– Vaaleaihoisten mallien käyttäminen on nopea ja laiska tapa sanoa, että merkit ovat kansainvälisiä. He käyttävät halpoja malleja ja kauheita kuvia. Se on mautonta, mainostoimisto JWT:n edustaja Tom Doctoroff kritisoi.

Länsimaalaisten mallien käyttäminen on suurta myös Japanissa ja Intiassa, jossa intialaisia naisia tuskin näkee mediassa. Vaaleaa ihoa ihaillaan erityisesti Intiassa, jossa mainoskampanjoihin ei voi haaveillakaan pääsevänsä tummemmalla ihonvärillä. Catwalkeilla sen sijaan nähdään useammin myös oman maan kansalaisia.

Aasialainen käsitys kauneudesta eroaa länsimaalaisesta. Kun esimerkiksi Kiinassa ihaillaan vaaleaa ihoa, pyöreitä symmetrisiä kasvonpiirteitä ja viatonta nukkemaista ulkonäköä, länsimaalaiset pitävät särmikkäämmästä tyylistä. Angelina Cheung muistuttaa, että kansainvälisten merkkien ei pitäisi ottaa kauneuskäsitystä itsestäänselvyytenä.

– Kiinalaisten käsitys kauneudesta ei välttämättä ole sama kuin länsimaalaisten. Länsimaalaiset stylistit ja valokuvaajat luulevat usein tietävänsä paremmin, mikä tekee aasialaisen kauniiksi. Pelkkä kiinalaisen mallin palkkaaminen ei ole menestymisen tae, Cheung sanoo.

Lähde: Vogue

Kuvat: Getty Images

Lue myös:

    Uusimmat