Metro- ja raitioliikenne pysähdyksissä lakon vuoksi – häiriöt mahdollisia vielä lauantainakin

4:51
Toimitusjohtaja kertoo HKL:n yhtiöittämisestä Uutisaamussa – aiotaanko työntekijöitä irtisanoa?

Metro- ja raitioliikenne on pysähdyksissä pääkaupunkiseudulla torstaina ja perjantaina kuljettajien työnseisauksen vuoksi. MTV seuraa lakon vaikutuksia liikenteeseen tässä artikkelissa.

Muu joukkoliikenne toimii Helsingin seudun liikenteen (HSL) mukaan normaalisti, mutta bussien arvioidaan ruuhkautuvan erityisesti metroradan varrella.

Työnseisauksen ajaksi ei järjestetä korvaavaa liikennettä, mutta HSL:n mukaan liikenteeseen saadaan muutamia kymmeniä ylimääräisiä busseja.

HSL kehottaa ihmisiä turvautumaan kimppakyyteihin ja pyöräilyyn.

Keskiviikkona Fintrafficin Helsingin-tieliikennekeskuksesta arvioitiin, että seisaus voi ruuhkauttaa Helsingin pääväyliä aamulla ja paluuliikenteessä.

17.26: Helsingissä Kehä I:llä liikenne palautui normaaliksi hieman ennen kello 17:ää.

16.50 Helsingissä Kehä I:llä tapahtunut peräänajo haittaa liikennettä ajosuunnassa itään perjantai-iltapäivänä, kertoo liikenteenohjausyhtiö Fintraffic.

Onnettomuus sattui noin kello 16 perjantai-iltapäivänä Konalan ja Vihdintien liittymän välillä.

Fintrafficin mukaan kaksi kolmesta ajokaistasta on poissa käytöstä ja kulku Mestarintunneliin on estetty.

Perjantai 16.47: Helsingin metro- ja raitiotieliikenteen lakko jatkuu toista päivää. Vaihtoehtoiset bussilinjat ovat olleet tänään täysiä metron normaaleilla liikennöintiväleillä, kerrotaan Helsingin seudun liikenteestä (HSL).

Raitiovaunuliikenteen seisahdus on saanut myös kantakaupungin bussilinjat täyttymään.

Työnseisauksen ajaksi ei ole järjestetty korvaavaa liikennettä. Osalle linjoista on kuitenkin saatu yksittäisiä lisävuoroja. Eniten lisäliikennettä kulkee Espoon suunnalla.

– Metro on niin iso liikenneväline, että sen korvaaminen vaatisi todella suuren määrän busseja. Tämä on pientä paikkailua tässä tilanteessa, kertoo Johannes Laitila HSL:n viestinnästä.

HSL:n mukaan liikenne on lakosta huolimatta ollut pääosin sujuvaa. HSL ei osaa kuitenkaan ennustaa tilannetta perjantai-illan osalta.

– Illalla pitää varautua aika täysiin busseihin. Kannattaa miettiä, onko jotain muuta tapaa liikkua, tai ainakin varata matkaan enemmän aikaa, Laitila sanoo.

Yksittäiset liikennöintihäiriöt mahdollisia vielä lauantaina

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) kuljettajia edustavan Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistyksen lakko alkoi eilen. Työnseisauksella yhdistys vastusti suunnitelmaa yhtiöittää Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos.

Kuljettajat palaavat lauantaiaamuna työvuoroihin kaksi päivää kestäneen lakon jälkeen. Liikenne pyritään käynnistämään normaalien aikataulujen mukaisesti.

Metron ja raitiovaunujen yksittäiset häiriöt ovat mahdollisia vielä lauantaiaamuna, koska myös kunnossapidon työntekijät ovat olleet työnseisauksessa.

Torstai 17.50: Bussien ruuhkautumisen vuoksi yksittäisissä tapauksissa ihmisiä on jäänyt myös pysäkeille.

Fintrafficin Helsingin tieliikennekeskuksen mukaan aamulla itäväylällä oli havaittavissa pientä liikennemäärien nousua, mutta tieliikenne on kulkenut hyvin tavanomaisesti.

17.45: Viiden jälkeen -ohjelmassa HSL:n viestinnän asiantuntija Joonas Laitila vinkkaa, mitkä bussilinjat ovat olleet ruuhkaisimpia lakon seurauksena. Ongelmia on ollut erityisesti Itä-Helsingissä linjoilla, jotka toimivat vaihtoehtona metroliikenteelle. Kuuntele Laitilan vastaus alta löytyvältä videolta.

Korvaavaa liikennettä ei ole hänen ole pystytty järjestämään, mutta pientä paikkailua on tehty lisäämällä vuoroja joillain kymmenillä autoilla.

2:52
Videolla Laitila kertoo muutenkin, millaisia haasteita lakko on aiheuttanut. "Ei tätä liikennettä ole suunniteltu tällaiseksi", hän toteaa.

10.32: MTV:n toimittaja Saara Rantasen mukaan myös Rautatientorin metron sisäänkäynnin läheisyydessä on ollut rauhallista.

– Kompassiaukio on käytännössä tyhjä. Olen ollut täällä jo tovin ja paikalla on ollut lähinnä vieraskielisiä, jotka eivät ole kuulleet lakosta sekä koululaisia, jotka eivät ole lukeneet sitä uutisista.

Katso koko raportti paikan päältä videolta!

5:36

8.16: Pääkaupunkiseudun aamun liikenteessä ei ole tullut tietoon merkittävää ruuhkaa busseissa tai pääväylillä, kerrotaan HSL:stä. Työnseisaus pysäytti aamulla metrot ja raitiovaunut.

Ihmiset näyttävät olevan tietoisia liikennemuutoksesta, kertoi HSL:n viestinnän päivystäjä Johannes Laitila STT:lle. Lakon vaikutuksista ilmoitettiin alkuviikosta.

Aiempien vastaavien tilanteiden perusteella Laitila arvioi, että lakko ei aiheuta isompaa liikennekaaosta. Häiriöt ovat hänen mukaansa yleensä pahempia silloin, jos esimerkiksi metroon tulee tekninen vika.

8.11: Petri Lillqvist kuljettajien ammattiliitto JHL:stä sanoo MTV:n Uutisaamun haastattelussa, että kuljettajat vastustavat yhtiöittämistä, koska heidän mielestään suunnitelman kanssa on kiirehditty. He vaativat suunnitelmalle aikalisää ja puolueetonta selvitystä.

– Olemme koittaneet viestiä kaupungin päättäjien suuntaan, että asia pitää harkita huolellisesti. Kyse on niin merkittävästä päätöksestä, kuin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen siirtäminen yhtiölainsäädännön pykälien taakse ja pois kaupungin päättäjien päätäntävallasta. Siinä avataan mahdollisuus vakavasti heikentää palvelun laatua ja työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä, Lillqvist kertoo.

Ville Lehmuskoski, HKL:n toimitusjohtaja, puolestaan vakuuttaa, että päätöstä on harkittu pitkään.

– Yhtiöittämistä on harkittu erittäin huolella. Harkinta alkoi vuoden 2019 alussa, jolloin vertailtiin erilaisia vaihtoehtoja ja päädyttiin suosittamaan yhtiöittämistä. Sen jälkeen asiaa on kolmeen kertaan selvitetty naapurikaupunkien kanssa.

– Yksi huomionarvoinen tärkeä argumentti tässä on, että halutaan saada hyötyjä aikaan siitä, että hallitaan kokonaisuutta, eikä niin, että pilkotaan raideliikenteen organisointi pieniin palasiin, jolloin syntyy paljon rajapintoja ja menetetään synergiahyötyjä.

Lehmuskoski vakuuttaa, että työntekijöitä ei tulla irtisanomaan yhtiöittämisen myötä.

7.28: MTV:n toimittaja Saara Rantanen on Kampissa tarkkailemassa joukkoliikenteen sujumista. Hänen arvionsa mukaan tieto kuljettajien lakosta on tavoittanut ihmiset hyvin.

– Muutama on käynyt metron edessä pyörähtämässä ja ollut hämillään, kun ovet ovat kiinni, mutta ilmeisen hyvin tieto on kulkenut, hirveästi pyrkijöitä ei ole ollut, Rantanen kertoo Uutisaamussa.

6:24
Uutisaamu vieraili lakon keskellä Helsingin Kampin metroasemalla – kysyimme samalla, miksi yhtiöittämiseen suhtaudutaan vakavasti.

6.19: HSL on saanut järjestettyä joitain kymmeniä ylimääräisiä bussivuoroja, joilla pyritään lisäämään liikennettä Kampin ja Espoon välillä sekä itäisen Helsingin poikittaisliikenteessä.

Voit katsoa tiedot varmistuneesta lisäliikenteestä täältä.

5.47: HSL on ilmoittanut lakon lisäksi runsaasti lähijunavuorojen peruuntumisesta Twitterissä HSL:n poikkeusinfo-tilillä.

Esimerkiksi A-junia Helsingin ja Leppävaaran välillä sekä lentokentälle kulkevia I- ja P-junia on peruttu.

Mistä lakko johtuu?

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) kuljettajia edustava Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys JHL ei hyväksy suunnitelmaa liikennelaitoksen yhtiöittämisestä. JHL olisi toivonut uutta selvitystä yhtiöittämisen perusteista ja vaihtoehdoista.

Helsingin kaupunginhallitus päätti maanantaina esittää kaupunginvaltuustolle liikennelaitoksen osittaista yhtiöittämistä siten, että metron infra- ja liikennöintisopimuksiin liittyvät toiminnot jäävät liikelaitokseen. Helsingin kaupungin mukaan nekin olisi tarkoitus siirtää yhtiöön myöhemmin.

Päätöksen HKL:n yhtiöittämisestä tekee Helsingin kaupunginvaltuusto syyskuun 22. päivänä.

2:13
MTV Uutiset Live kysyi keskiviikkona metronkäyttäjiltä, miten he varautuvat lakkoon.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja