Mopokortti tulossa pakolliseksi

Tänään eduskunnalle annetun tieliikenneliikennelain muutosesityksen mukaan ajo-oikeus vaaditaan vastedes myös mopon kuljettajalta. Muutos koskisi muita kuin pienitehoisia mopoja. Mopon kuljettajan ikäraja pysyy ennallaan 15 vuodessa. Muutos on tarkoitus saada voimaan jo ensi vuoden alusta. Uusi vaatimus kaksi- ja kolmipyöräisen mopon kuljettamiseen ei koskisi niitä, jotka olisivat täyttäneet 15 vuotta ennen lain voimaantuloa. Muutoksen tarkoituksena on mopoilijoiden turvallisuuden parantaminen.

Ajokortti tietää kustannuksia mopoilijalle. 270 markan maksu sisältää mm. teoriakokeen ja itse ajokortin. Lisäksi kustannuksia tulee lääkärintodistuksista ja korttiin tarvittavista valokuvista. Mopokorttia haluava joutuu siis osallistumaan Ajoneuvohallintokeskuksen kuljettajatutkinnon teoriakokeeseen. Mahdollinen vapaaehtoinen koulutus jää oppilaan itsensä maksettavaksi. Tarkemmat määräykset mopojen ajokorttiluokasta, terveysvaatimuksista ja muista yksityiskohdista annetaan myöhemmin asetuksella.

Aiemmin mopoksi luokiteltiin moottoriajoneuvo, jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 40 kilometriä tunnissa ja suurin sallittu moottorin tilavuus 50 kuutiosenttiä. Nykyisin mopo määritellään EU:n direktiivin mukaisesti. Mopon moottorin enimmäistilavuus on edelleen 50 kuutiosenttiä. Suurin rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa. Pienitehoisella mopolla tarkoitetaan polkimin varustettua mopoa, jonka suurin rakenteellinen nopeus on 25 kilometriä tunnissa ja enimmäisteho yksi kilowatti.

Viimeksi kuluneen kymmenvuotiskauden aikana Suomessa on mopoturmissa kuollut vuodessa keskimäärin noin 20 ihmistä. Loukkaantuneita on ollut noin 500. Lievät turmat jäävät ilmeisesti suurelta osin tilastoinnin ulkopuolelle. Vakaviin onnettomuuksiin joutuvat etenkin innokkaimmat mopoilijat eli 15-17-vuotiaat nuoret sekä yli 65-vuotiaat. Ongelmana ovat myös alle 15-vuotiaiden turmat. Pitkällä aikavälillä mopoilijoiden liikenneturvallisuustilanne on tosin parantunut.

Mopon kuljettaminen on nuorelle usein ensimmäinen kosketus moottoriliikenteeseen. Näin ollen se on myös pohja liikennekäyttäytymiselle ja -asenteille. Teoriakokeen suorittaminen voisi antaa nuorelle perustiedot liikenteestä ja parantaa näin mopoilijan edellytyksiä selvitä liikenteessä.
(STT)
Lisää liikenneasiaa MTV3:n Ratissa-sivuilla

Lue myös:

    Uusimmat