Mainos

Mopoautojen turvallisuudessa ei kehitystä: Törmäystestissä umpisurkeita tuloksia

Euro NCAP:in tekemä kolaritesti osoitti, että kevyet autolta näyttävät ajoneuvot eivät yllä lähellekään henkilöautojen turvallisuustasoa.

Vaikka kolaritesti tehtiin L7e-luokan nelipyörillä, antavat tulokset Autoliiton mukaan hyvin viitteitä L6-luokan, eli Suomessa tuttujen mopoautojen turvallisuudesta.

Kevyiden nelipyörien eli mopoautojen määrä liikenteessä kasvaa vuosi vuodelta. Vaikka mopoautot näyttävät aivan henkilöautoilta, ne ovat varustelultaan ja kolariturvallisuudeltaan kaukana henkilöautoista.

Autoliiton mukaan nelipyöriä eivät sido vastaavat turvallisuusvaatimukset kuin henkilöautoja. Ne jäävätkin kauas nykyaikaisten pienten henkilöautojen turvallisuudesta. Euro NCAP teki kokeeksi nelipyörien testin Toyota iQ -henkilöautolla ja ero oli valtava. Toyota sai arvosanaksi täydet viisi tähteä, kun Chatenet CH30 jäi kahden tähden tulokseen ja muut testatut nelipyörät saivat yhden tähden.

– Pienten henkilöautojen muutoskatsastaminen mopoautoiksi olisi liikenneturvallisuusteko. Se vaatisi tosin päätöksiä EU-tasolla. On joka tapauksessa ikävää, että nuoret ajavat turvattomilla mopoautoilla, kun lähes samalla hinnalla voisi hankkia viiden tähden kolariturvallisuuden tarjoavan henkilöauton, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

1:25

1:11

Euro NCAP testasi nyt toista kertaa mopoautoja luokkaa raskaampien nelipyörien kolariturvallisuutta. Nelipyörät ovat rakenteellisesti ja ulkonäöllisesti hyvin samankaltaisia kuin mopoautot ja antavat siten viitteitä myös niiden turvallisuustasosta.

Uusimmassa Euro NCAP -testissä olivat mukana Aixam Crossover GTR, Bajaj Qute, Chatenet CH30 sekä Microcar M.GO Family. Euro NCAP on luonut nelipyörille oman testiohjelman, jossa etutörmäystesti tehdään 50 kilometrin tuntinopeudella periksi antavaan, toista ajoneuvoa simuloivaan esteeseen. Lisäksi ohjelmaan kuuluu sivutörmäystesti.

Testitulokset osoittivat, että nelipyörien kolariturvallisuus on edelleen huono eikä kehitystä pari vuotta sitten tehdystä edellisestä testistä ole juuri tapahtunut.

1:21

1:33

Ligierin valmistama Microcar M.GO oli testin ainoa lisävarusteisella turvatyynyllä varustettu nelipyörä, mutta testinuken pää osui tyynyn läpi ohjauspyörään eikä tyyny suojannut kuljettajaa. Muissakin nelipyörissä kuljettajan pää osui etutörmäyksessä ohjauspyörään.

Sivutörmäyksessä rakenteeltaan heikot ja sivuturvatyynyttömät nelipyörät eivät myöskään tarjonneet kunnon suojaa, vaan aiheuttivat merkittävän loukkaantumisriskin.

Lähde: Autoliitto

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.