Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mopoautojen turvallisuudessa ei kehitystä: Törmäystestissä umpisurkeita tuloksia

Mopoauton kuljettajalle käy nokkakolarissa huonosti.
Mopoauton kuljettajalle käy nokkakolarissa huonosti.EURO NCAP
Julkaistu 07.04.2016 09:01

MTV LIFESTYLE

Euro NCAP:in tekemä kolaritesti osoitti, että kevyet autolta näyttävät ajoneuvot eivät yllä lähellekään henkilöautojen turvallisuustasoa.

Vaikka kolaritesti tehtiin L7e-luokan nelipyörillä, antavat tulokset Autoliiton mukaan hyvin viitteitä L6-luokan, eli Suomessa tuttujen mopoautojen turvallisuudesta.

Kevyiden nelipyörien eli mopoautojen määrä liikenteessä kasvaa vuosi vuodelta. Vaikka mopoautot näyttävät aivan henkilöautoilta, ne ovat varustelultaan ja kolariturvallisuudeltaan kaukana henkilöautoista.

Autoliiton mukaan nelipyöriä eivät sido vastaavat turvallisuusvaatimukset kuin henkilöautoja. Ne jäävätkin kauas nykyaikaisten pienten henkilöautojen turvallisuudesta. Euro NCAP teki kokeeksi nelipyörien testin Toyota iQ -henkilöautolla ja ero oli valtava. Toyota sai arvosanaksi täydet viisi tähteä, kun Chatenet CH30 jäi kahden tähden tulokseen ja muut testatut nelipyörät saivat yhden tähden.

– Pienten henkilöautojen muutoskatsastaminen mopoautoiksi olisi liikenneturvallisuusteko. Se vaatisi tosin päätöksiä EU-tasolla. On joka tapauksessa ikävää, että nuoret ajavat turvattomilla mopoautoilla, kun lähes samalla hinnalla voisi hankkia viiden tähden kolariturvallisuuden tarjoavan henkilöauton, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

1:25Törmäystesti: Aixam Crossover GTR

1:11Törmäystesti: Bajaj Qute

Euro NCAP testasi nyt toista kertaa mopoautoja luokkaa raskaampien nelipyörien kolariturvallisuutta. Nelipyörät ovat rakenteellisesti ja ulkonäöllisesti hyvin samankaltaisia kuin mopoautot ja antavat siten viitteitä myös niiden turvallisuustasosta.

Uusimmassa Euro NCAP -testissä olivat mukana Aixam Crossover GTR, Bajaj Qute, Chatenet CH30 sekä Microcar M.GO Family. Euro NCAP on luonut nelipyörille oman testiohjelman, jossa etutörmäystesti tehdään 50 kilometrin tuntinopeudella periksi antavaan, toista ajoneuvoa simuloivaan esteeseen. Lisäksi ohjelmaan kuuluu sivutörmäystesti.

Testitulokset osoittivat, että nelipyörien kolariturvallisuus on edelleen huono eikä kehitystä pari vuotta sitten tehdystä edellisestä testistä ole juuri tapahtunut.

1:21Törmäystestissä: Microcar M.GO Family

1:33Törmäystesti: Chatenet CH30

Ligierin valmistama Microcar M.GO oli testin ainoa lisävarusteisella turvatyynyllä varustettu nelipyörä, mutta testinuken pää osui tyynyn läpi ohjauspyörään eikä tyyny suojannut kuljettajaa. Muissakin nelipyörissä kuljettajan pää osui etutörmäyksessä ohjauspyörään.

Sivutörmäyksessä rakenteeltaan heikot ja sivuturvatyynyttömät nelipyörät eivät myöskään tarjonneet kunnon suojaa, vaan aiheuttivat merkittävän loukkaantumisriskin.

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Luulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäenSuosituimpia pakettiautoja testannut Euro NCAP kohtasi yllättäviä vaikeuksia: "Ei ole todellakaan tehty helpoksi"Jos uudessa autossa on vain yksi turvatyyny, eikä edes kunnon turvavöitä, ei nollan tähden törmäystestitulos voi tulla yllätyksenäOletko ostamassa turvaistuinta nyt tai lähitulevaisuudessa? Tässä tuoreimmat testitulokset: "Johtaa automaattisesti heikkoon arvosanaan"Kevytautojen tulevaisuus on vaakalaudalla hyödyistä huolimatta: "Olisi turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto mopoautolle"Mikä ajoneuvoksi alaikäiselle? Kevytauto on turvallinen ja taloudellinen vaihtoehto
TörmäystestitMopotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Törmäystestit
  • 24.03.202420:29
    Mercedes-Benz

    Mitä ihmettä? Mercedes-Benz käyttää röntgensäteitä törmäystestissä

  • 04.05.202310:28
    Autoteollisuus

    Toyota myöntää törmäystestihuijauksen

  • 10.04.202311:03
    Autot

    Tesla julkaisi ärsyttävän videon Cybertruckin kolaritestistä

  • 17.12.202213:57
    Autot

    Onnettomuustutkija muistelee kolaria, joka paljasti autojen turvallisuudessa tapahtuneen harppauksen: "Vanhemmassa autossa menehtyivät kaikki, kun uudemmassa kuskilta nyrjähti vain nilkka"

  • 30.11.202206:25
    Sähköautot

    "Halvat" kiinalaisautot saamassa tukevan jalansijan Euroopassa – "Laatu on jopa parempaa moneen muuhun verrattuna"