Monacon GP:n lehdistökatsaus: Damon Hillin kosto?

Michael Schumacher, kuva: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images
Michael Schumacher, kuva: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images
Julkaistu 17.05.2010 13:32(Päivitetty 17.05.2010 14:14)

Saksalaislehtien oli vaikea hyväksyä Michael Schumacherin saamaa rangaistusta Monacon GP:ssä.

Fernando Alonso menetti kuudennen sijansa kilpailun viimeisessä mutkassa Schumacherille, mutta sai sen takaisin tuomariston päätöksellä. Sääntöjen mukaan ohittaminen ei ollut sallittua, mikäli turva-auto poistuu radalta viimeisellä kierroksella. Tuomariston yksi jäsenistä oli Damon Hill, jonka Schumi kolaroi ulos radalta mestaruuden ratkaisseessa Australian GP:ssä 1994.

- Mikä sekamelska! Monacon GP:n jälkeen puhuttiin vain yhdestä kilpailutapahtumasta, vaikka siinä oli kyse vain kuudennesta sijasta, Bild kirjoitti.

Kohuttu ohitus tapahtui melkein samassa paikassa, mihin Schumi parkkeerasi tahallaan autonsa Monacon GP:n aika-ajoissa neljä vuotta sitten.

- Vuonna 2006 Schumia rangaistiin pysäköintitempusta ja ex-mestari Keke Rosberg haukkui hänet idiootiksi. Tällä kertaa monet asiantuntijat olivat Schumin puolella.

- Tapahtumista jäi ikävä jälkimaku. Nimittäin yksi neljästä FIA:n tuomarista oli Schumin arkkivihollinen Damon Hill. Häneltä Schumi riisti mestaruuden 1994 härskillä tavalla. Oliko tämä myöhäinen kosto? Bild epäili.

Myös kölniläinen Express epäili tuomariston toimintaa.

- Hän on taas täällä: armoton Schumi ja huijari-Schumi. Ainakin tuomariston mielestä. Uuden Schumi-skandaalin tapahtumapaikkana oli tietenkin Rascasse-mutka ja vastustajana Alonso, jolta Schumi yritti neljä vuotta sitten viedä paalupaikan pysäköintitempullaan.

- Säännöt ovat selvät, mutta kilpailujohto näytti vihreillä lipuilla radan olevan vapaa. Se oli Schumille merkki hyökätä. Nyt se kuitenkin katsottiin sääntörikkomukseksi. Halusivatko Hill ja kumppanit paikata oman virheensä?

Jopa englantilainen The Sun uskoi Hillin nauttineen arkkivihollisensa näpäyttämisestä.

- Vuonna 1994 Michael Schumacherin radalta torppaama Damon Hill sai kostonsa eilen. Tuomari Hill antoi vanhalle kilpakumppanilleen aikarangaistuksen sääntöjenvastaisesta ohituksesta.

Espanjan kuningas ja Monacon prinssi

F1-sarjan kuumin nimi tällä hetkellä on kuitenkin Red Bullin Mark Webber. Australialainen on ajanut viikon sisällä voittoon Espanjan ja Monacon GP-kilpailuissa.

- Espanjan kuninkaaksi ja Monacon prinssiksi viikon sisällä. Tästä Mark Webber haaveili, kuten hänen neljä tai viisi kilpakumppaniaan, jotka tavoittelevat maailmanmestaruutta 2010. Unelman muuttaminen todeksi olikin eri juttu, mutta mahdoton ei ole australialaista, ruhtinaskunnan paikallislehti Monaco-Matin totesi.

- Toukokuussa elämänsä vireen löytänyt australialainen tekee tällä hetkellä radalla mitä haluaa: ottaa ylivoimaisia paalupaikkoja ja näytösluonteisia voittoja toisensa perään. Hänelle ei löydy pysäyttäjää.

Kilpailuun toi väriä Fernando Alonson taistelu joukon hänniltä kuudenneksi.

- Nousu oli kuin teinien suosimasta Playstation-pelistä Gran Turismo. Paitsi että Alonson fantastinen ajo ei tapahtunut kaksi- eikä edes kolmiulotteisessa bittimaailmassa. Viimeisenä matkaan lähtenyt Ferrari numero 8 oli kuudentena 29 kierroksen jälkeen! Nousu olisi ollut vielä nopeampi, mikäli punainen TGV-luotijuna ei olisi jäänyt useamman kierroksen ajaksi di Grassin Virgin-auton taakse, Monaco-Matin kirjoitti.

Italialaisen Il Tempon mielestä Alonson suoritus antoi anteeksi virheen lauantaiaamun harjoituksissa.

- Fernandon show: viimeiseltä sijalta kuudenneksi ohitusten ja turva-auton ansiosta, lehti hehkutti.

- Alonson suoritusta voi pitää urotyönä. Ruhtinaskunnan kaduilla ohittaminen on käytännössä mahdotonta ja jopa Virginin ja Hispanian kaltaiset autot saattavat osoittautua liian vaikeiksi vastustajiksi.

Milanossa ilmestyvä Il Giornale muistutti Alonson hyötyneen melkoisesti turva-auton tulosta radalle heti kilpailun alussa. Alonso kävi tekemässä pakollisen varikkokäyntinsä ja ajoi koko loppukilpailun samoilla renkailla.

- Päivä oli ennen kaikkea Ferrarin varikkotiimin, jonka päätös kutsua Alonso renkaanvaihtoon ensimmäisen turva-autojakson aikana antoi espanjalaiselle mahdollisuuden voittaa 15 sijaa.

Myös italialaislehdissä käsiteltiin Schumin saamaa rangaistusta.

- Hill ei varmasti myönnä saaneensa päätöksestä tyydytystä. Tämä ei tuo menetettyä mestaruutta takaisin mutta sai kuitenkin englantilaisen lordin suun hymyyn, Il Giornale arvioi.

Torinolainen La Stampa piti tilannetta suorastaan ironisena.

- Damon Hill tuomarina Fernando Alonson ja Michael Schumacherin kiistassa. Tällainen kertomus kuulostaa ajattomalta lastensadulta, mutta Monte Carlossa epätodellinen muuttuu todelliseksi.

- Alonso oli luvannut nousta viimeiseltä sijalta pisteille. Tehtävä ei ollut helppo millään radalla, saati sitten Monacon kaltaisella katuradalla. Hän kuitenkin onnistui siinä, kiitos ohitusten ja taktiikan, La Stampa suitsutti.

Alonso sivusi ennätystä

Espanjalainen AS kertoi Alonson sivunneen ennätystä parantaessaan lähtöruutuaan 18 pykälällä. Samaan on Monacossa pystynyt vuosien saatossa vain kolme kuljettajaa.

- Alonso paikkasi virheensä ajamalla huippukilpailun tavaramerkkeinään tunnetuilla nopeudella, varmuudella, aggressiivisuudella ja älyllä.

- Tulos oli ansaittu palkinto suorituksesta, joka todisti jälleen Alonson suunnattoman lahjakkuuden ja kertoi hänen palaavan maailmanmestariksi ennemmin tai myöhemmin. Hän ei lakkaa yllättämästä omaa talliansa eikä anna ikinä periksi. Monacossa nähtyyn suoritukseen pystyvät vain harvat ja valitut.

El País -sanomalehden mielestä Alonso tarjosi katsojille viihdettä koko rahan edestä.

- Alonson lähettäminen matkaan joukon hänniltä on katumusharjoitus hänelle mutta siunaus faneille: näin he pääsevät näkemään, miksi heidän idolinsa ansaitsee valtavan palkkansa.

- Alonso lähti Monte Carlon kaduille valtavalla raivolla, jonka uhriksi joutui viisi kuljettajaa: Karun Chandhok, Lucas di Grassi, Jarno Trulli, Timo Glock ja Heikki Kovalainen. Kaikki epäonnistuivat karkeasti yritellessään peitellä espanjalaisen hyökkäyksiä

Mekaanikon kohtalokas unohdus

Brittilehdissä puhutti maailmanmestari Jenson Buttonin keskeytys, joka johtui tallin mekaanikon nolosta kömmähdyksestä.

- Sarja outoja möhläyksiä pudotti Buttonin MM-sarjan kärjestä. Lauantaina maailmanmestari lähti aika-ajoon kaukosäädin ohjaamossa. Eilen talli unohti suojakuoren jäähdyttimen ilmanottoaukon päälle ja ylikuumentunut Mercedeksen V8-moottori pamahti toisella kierroksella, Daily Mirror kirjoitti.

- Lewis Hamilton puolestaan moitti talliaan sekavien radioviestien lähettämisestä.

The Times pohdiskeli, mitähän epäonnisen mekaanikon mielessä mahtoi liikkua tällä hetkellä.

- Samaan aikaan kun Mark Webber polski Monacon kylmässä satama-altaassa ja valmistautui pukeutumaan parhaimpiinsa ruhtinasperheen vastaanotolle, eräs nuori mies vietti iltaa mieli maassa ja toivoi mahdollisimman pikaista kotimatkaa.

- McLarenin mekaanikkoparka teki virheen, joka maksoi mahdollisesti Jenson Buttonille MM-sarjan kärkipaikan. Hän unohti poistaa suojakuoren Buttonin auton ilmanottoaukon päältä, ennen kuin maailmanmestari ajoi varikkopilttuusta lähtöruudukkoon.

The Times ei pitänyt Schumin saamaa rangaistusta lainkaan kyseenalaisena..

- Muistamme hyvin, minkälainen vanha kettu on ja miten usein hän on rikkonut sääntöjä. Schumacher teki sen taas, vaikka hänen olisi pitänyt ohittamisen sijaan ajaa Ferrarin perässä maaliin.

Tuoreimmat aiheesta

Monaco 2010