Mercedes salasi Valtteri Bottaksen haastajalta kohuratkaisun – elää yhä väärässä luulossa: ”Joko he ovat todella ovelia tai sitten…”

7:12
Videolla Tulosruudun summaus F1-testeistä, joissa nähtiin Mercedeksen kohuratkaisu.

Vielä viime kaudella Mercedeksen kehityskuljettajana toiminut Esteban Ocon ei omien sanojensa mukaan saanut tiimiltä mitään tietoa kehitteillä olleesta DAS-ohjausjärjestelmästä.

Ocon ajoi kaudella 2019 simulaattoritestiä Mercedekselle, kunnes tarttui Renault’n tarjoukseen kisakuskin paikasta. Tämän jälkeen Mercedes sulki ranskalaiskuskilta pääsyn salassa pidettäviin tietoihinsa.

Rajoitus näyttää kuitenkin olleen päällä jo aiemmin. Valtteri Bottaksen paikkaa Mercedeksellä kärkkynyt Ocon ei ollut kuullutkaan kehitteillä olleesta DAS-nimeä kantavasta järjestelmästä, jolla kuski pystyy rattia eteen ja taakse liikuttamalla säätämään ilmeisesti pyörien aurauskulmia.

– Tiedättekö mitä? En (tiennyt siitä), vannon etten tiennyt, Ocon vakuutti ranskalaisen Canal+:n haastattelussa F1i.comin mukaan.

Kommentti on mielenkiintoinen, koska Bottas puolestaan kertoi kuulleensa keksinnöstä jo reilu vuosi sitten talvitestien aikoihin. Suomalaiskuskin sopimus oli niin ikään katkolla viime kauden jälkeen, joten salaisuus olisi voinut tätä kautta vuotaa Bottaksen uudelle tallille jo hyvissä ajoin ennen talvitestejä, jos tämä olisi vaihtanut väriä kausien välissä.

Ocon elää kuitenkin edelleen uskossa, että järjestelmää on alettu kehittämään vasta hänen lähtönsä varmistumisen jälkeen.

– Joko he olivat hyvin, hyvin fiksuja eivätkä näyttäneet järjestelmän hyötyjä tai sitten se keksittiin erittäin myöhään ja suunniteltiin vasta, kun olin jo poissa tai Renault’n ja Mercedeksen välissä, Ocon arvelee.

– Kauden päättymisen jälkeen en saanut enää mennä takaisin tehtaalle tai tehdä töitä simulaattorissa. Joko se tapahtui silloin tai sitten he olivat todella, todella ovelia. Luulen kuitenkin, että se keksittiin vasta vuoden lopussa, kun minä lähdin.

Ocon ei siis saanut järjestelmää testattavaksi simulaattorissa, joten sinne osa on todennäköisesti tuotu vasta myöhemmin.

– He ovat epäilemättä testanneet sitä simulaattorissa, koska kaikki osat menevät sitä kautta ennen kuin niitä käytetään radalla, Ocon kommentoi.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.