Mämmiä saa monista kaupoista läpi vuoden, samoin porkkana- ja lanttulaatikkoa. Joulusuklaat ja -kalenterit sekä glögi ovat vielä pysyneet kausituotteina, mutta niidenkin sesonki venyy vuosi vuodelta.
Helsingissä Viikin Prismassa hyllyt täyttyivät eilen jälleen joulusuklaarasioista ja -kalenterit tuotiin näyttävästi esiin. Myös torttujen luumutäytettä myydään paraatipaikalla. Viikin Prisman palvelupäällikkö Lasse Mannonen kertoo, että joulutuotteiden myynti on vielä lokakuussa aika minimaalista, mutta niiden esillepanolla on kuitenkin tärkeä tehtävä.
- Ne laitetaan esille ikään kuin viestinnän kannalta: Ne ovat täällä jo -ajatuksella. Mutta esimerkiksi joulukalenterien sesonki on vasta marraskuun puolivälissä.
Mannonen itse ei näe ongelmaa siinä, että loppuvuoden juhlaa aletaan markkinoida jo syksyllä.
- Jouluhan on iloinen asia, ja se tuo vähän piristystä tänne syksyn keskelle, kun tavaraa alkaa tulla hyllyihin.
Kuopion korkeudella eletään vielä syksyä
Kuopiossa sen sijaan vielä odotellaan.
- Tuntuu, että joulu aikaistuu vuosi vuodelta. Meillä joulusuklaat nostetaan kuitenkin esiin vasta loka-marraskuun vaihteessa, kertoo osastovastaava Mika Säämönen Kuopion Päivärannan Citymarketista.
Molemmat kaupanalan ammattilaiset ovat sitä mieltä, että sesonkituotteet olisi hyvä pitää sesonkituotteina.
- Makuhan siinä menee, jos kaikkea on saatavilla läpi vuoden, Säämönen toteaa.
- Jos kaikkea olisi aina saatavilla, niin ehkä se kärsisi inflaation, Mannonen summaa.
Entäpä asiakkaat. Miten asiakkaat suhtautuvat aina vain aikaisemmin esiin tupsahtaviin joulutuotteisiin?
- Osa kyselee, että miksi te nyt jo, mutta aika moni lähinnä hymähtelee, että jaahas, joulu on taas tulossa. Kuitenkin ihan positiivisella hengellä, Mannonen naurahtaa.
Keskustelu jatkuu MTV:n Uutisten Facebook-sivuilla.