Mediatutkija: Tämän takia ketsuppikupit kiinnostavat

Turun yliopiston mediatutkija Veijo Hietala pitää ketsuppiuutisesta syntynyttä ilmiötä mielenkiintoisena. Hänen mukaansa jutussa on jopa tietynlainen uutisarvo.

– Ihmisille, jotka käyvät jatkuvasti jossakin McDonaldsissa syömässä hampurilaisia, niin sehän on ihan tärkeä tieto. Siinä siis on ihan oikea tunnistettava asia, jonka jokainen maailman kaupunkilainen kohtaa omassa elämässään. Sinänsä tämä on ihan oikea asia, eikä vain kummajaisjuttu, mitkä ovat yleensä näitä netin ilmiöitä, hän pohtii.

Vaikka uutinen on pieni, on se lähellä ihmisten arkea. Hietala uskoo, että tämän takia se puhuttaa ihmisiä.

– Näiden eurokriisiuutisointien keskellä on joku asia, uutinen, joka koskettaa minun arkeani. Se varmasti tuntuu sellaiselta hyvältä asialta, mihin on kiva tarttua. Tämän minä ainakin ymmärrän ja se koskettaa minua oikeasti.

– Silti se on tarpeeksi viihteellinen, aika hassu asia. Jotenkin minä ymmärrän tämän, koska uutisessa yhdistyy tietynlainen asiallisuus, tarpeellinen tieto, joita usein tämmöisissä ilmiöissä ei ole, Hietala sanoo.

Hietala pitää ketsuppikuppiuutista huvittavana valistusjuttuna.

– Pienimuotoinen juttu, joka ei nyt maailmoja mullista, niin minä voin kuvitella, että se puhuttelee ihmisiä juuri tällä yhdistelmällä. Uutinen yhdistää hassuuden ja pienimuotoisen viihteellisen ja ihan oikean informaattisuuden yhdistelmänä.

– Internet-ajalle on tyypillistä, että se perustuu tällaiselle anonyymille ja henkilökohtaiselle globaaliudelle. Ei tuollainen uutinen olisi parikymmentä vuotta sitten, ennen internetin aikakautta, ollut yhtään mitään.

Hietalan mukaan internetissä ilmiöksi nousevat pienet asiat.

– Tästä näkee myös sen, että loppujen lopuksi kyllä se ihmisten oma arki on se tärkein asia. Ei kukaan jakaisi internetissä eurokriisiä samalla tavalla. Siitä ei tule ilmiötä, hän sanoo.

Alkuperäinen uutinen ketsuppikuppien käytöstä saattaa nousta MTV3:n kaikkien aikojen luetuimmaksi nettijutuksi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat