McLaren esitteli uuden autonsa

McLaren julkistamistilaisuus 19.1.2002. Photo: Mark Thompson/Getty Images
McLaren julkistamistilaisuus 19.1.2002. Photo: Mark Thompson/Getty ImagesCopyright Allsport 2002
Julkaistu 19.01.2002 18:33

McLaren-Mercedes esitteli lauantaina ensimmäisenä F1-tallina ajokkinsa maaliskuussa alkavalle kaudelle. Tallin tavoite MP4-17 -kiiturille on selkeä: Ferrarin hankkima etumatka on saatava kiinni ja kuljettajien sekä valmistajien MM-titteleistä pystyttävä kamppailemaan. Viime kaudella McLaren jäi molemmissa kilpailuissa toiseksi.

Auton julkistamisen näyttämöksi McLaren oli valinnut Barcelonan, jonka F1-radalle kolmoskuljettaja Alexander Wurz vei MP4-17:n. Esittelyä seurasi noin 300 vierasta. Kauden 2002 GP-kuljettajista David Coulthard pääsee uutuuden rattiin sunnuntaina, Kimi Räikkönen testaa autoa ensi kertaa keskiviikkona 23. tammikuuta.

MP4-17 ei poikkea suuresti viime kauden McLarenista. Näkyvimmät erot löytyvät eturipustusten ja auton takaosan muotoilusta. Ajokki on käynyt läpi mm. tallin tuulitunnelissa tehdyt testit, joiden tulokset auttoivat parantamaan ilmanvastukseen liittyviä seikkoja.

Uusi Mercedes-Benzin FO 110M -moottori ja Michelinin renkaisiin vaihtaminen ovat vaikuttaneet ratkaisevasti uuden kiiturin ominaisuuksiin.

Räikkönen innoissaan

MP4-17 on kuudes McLaren-Mercedes auto hopeankuultavassa ulkoasussa. Talli esitteli värimallin 1997 Australian GP:ssä, josta irtosi heti voitto. Sittemmin "hopeanuolet" ovat esiintyneet 83 GP:ssä ja voittaneet 30. Matkaan tarttui myös Mika Häkkisen kaksi maailmanmestaruutta ja yksi valmistajien MM-titteli.

Tallipäällikkö Ron Dennis perusteli aikaista julkistamisajankohtaa sillä, että tallille jää runsaasti aikaa MP4-17:n rataominaisuuksien viimeistelyyn. Julkistamista edeltänyttä kehitystyötä Dennis kuvaili kattavaksi. Talven testikiellon jälkeen McLaren on keskittynyt Michelinin renkaiden ominaisuuksien opetteluun.

-Olemme täysin valmiita alkavaan kauteen ja päätavoitteeseemme MM-kamppailuun, Dennis sanoi.

Mercedesin moottoriurheilupäällikkö Norbert Haug toisti saman.

-Tallin yhteinen tavoite on antaa sekä Davidille että Kimille mahdollisimman kilpailukykyinen ja luotettava paketti. Alexin antoi hienon panoksen kehittelyssä ja siksi hän pääsee ensimmäisenä uuden MP4-17:n rattiin, Haug sanoi.

Räikkösen testiurakkaan on antanut lisänsä uuden työnantajan tapoihin totuttelu ja suhteiden luominen tallin henkilökuntaan.

-Alan jo tuntea itseni kiinteäksi osaksi McLaren-tallia. Olemme päässeet testeissä pitkälle ja olen saanut autosta erinomaisen kuvan. Nyt odotan innolla MP4-17:n ajamista ja opintien jatkumista, Räikkönen viestitti.

Rennosti asioihin asennoituva Räikkönen kertoi, että McLaren on vastannut hänen odotuksiaan.

-Tiesin, että se on isompi ja ihmisiä on aiempaa enemmän auttamassa, Räikkönen pohti siirtoaan Sauberilta F1:n mahtitalliin McLareniin.

Räikkönen ei myöskään ollut kovinkaan yllättynyt nopeudestaan Valencian testeissä. Räikkönen on radalla testanneista edelleen nopein parhaalla kierrosajallaan 1.12,1. Perjantaina radalla kävi Ralf Schumacher, jonka nopein kierros sujui ajassa 1.12,9. äikköselle talvi on merkinnyt ennen muuta autoon tutustumista.

Tallipäällikkö Dennis mainitsi, etteivät he aio asettaa Räikköselle minkäänlaisia ylimääräisiä menestyksen paineita.

-Emme me häneltä mitään huippusuorituksia heti odota. Suurimmat paineet Kimi asettaa todennäköisesti itse itselleen. On kuitenkin muistettava, että me lähdemme aina voittamaan jokaista kisaa johon osallistumme, Dennis sanoi.

Viime vuonna McLarenille oli melkoisia ongelmia auton elektroniikan kanssa, kun sutimisenesto sallittiin. Espanjan GP:n jälkeen Coulthard ja Mika Häkkinen jäivät yhteensä viisi kertaa paikoilleen lähdössä. Haug uskoo, ettei tätä ongelmaa enää tänä vuonna ole.

F1:n kausi alkaa 3. maaliskuuta Melbournessa.

(MTV3-STT-DPA-AFP)