McDonald'sin suomalainen ex-työntekijä kertoo ongelmista ravintolassa: Asiakkaille tarjoiltiin seissyttä ruokaa, työntekijöitä liian vähän – "Kun ravintolapäällikkö oli poissa, helvetti pääsi irti"

Ruotsalainen Aftonbladet uutisoi tällä viikolla, että useat Burger King -pikaruokaketjuun kuuluvat ravintolat ovat Ruotsissa laiminlyöneet hygieniaa ja ketjun ohjeistuksia ruoan tuoreuden suhteen.

Yhteensä 14 nykyistä ja entistä työntekijää paljasti lehden 200 sekunder ohjelmalle myyneensä liian kauan valmiina odottaneita hampurilaisia ja merkinneensä ruokien valmistusaikoja uudelleen lykätäkseen niiden poisheittämistä.

MTV Uutisiin otti uutisoinnin jälkeen yhteyttä McDonald’sin entinen työntekijä, joka kertoi useista vastaavanlaisista epäkohdista yhdessä yrityksen Suomen-ravintoloista.

Entisen työntekijän mukaan kyseisessä ravintolassa muun muassa tarjoiltiin usein liian pitkään seissyttä ruokaa.

Hampurilaisten kohdalla ”kymmenen minuutin sääntö” venyi usein yli puoleksi tunniksi. Näin tapahtui henkilön mukaan ruuhka-aikaan, kun keittiössä ei ollut tarpeeksi työntekijöitä valmistamassa tuoreita hampurilaisia.

Pari tuntia vanhoja nugetteja

Ranskalaisia perunoita saisi ex-työntekijän mukaan tarjoilla enintään viisi minuuttia paistamisen jälkeen, mutta kyseisessä ravintolassa aika venyi ”päivittäin” puoleksi tunniksi.

– Ranskalaisten kuuluisi olla asiakkaalle tarjoiltuna kuumia ja rapeita, mutta useimmiten asiakas saa lämpimiä ja löysähtäneitä ranskalaisia, entinen työntekijä kertoo.

Kananugettien kohdalla raja paukkui vieläkin pahemmin.

– Usein siellä kaadettiin vain uudet nugetit vanhojen päälle tyhjentämättä lämpöastiaa välissä. Pahimmillaan asiakkaille tarjoiltiin parikin tuntia vanhoja nugetteja, hän sanoo.

Liian vähän työntekijöitä

Ongelmia aiheutti haastatellun mukaan jatkuva kiire, joka johtui työntekijävajauksesta. Hänen mukaansa töissä oli usein liian vähän väkeä.

– Kun olin vielä harjoittelijana, hoidimme asiakaspalvelua kahdestaan erään toisen työntekijän kanssa ja keittiössä oli kaksi henkeä. Saman työn tekemiseen tarvittaisiin normaalisti 10–15 ihmistä, 4–6 edessä (kassalla) ja saman verran keittiössä, entinen työntekijä arvioi.

Entisen työntekijän mukaan ruuhka-aikoihin asiakkaat joutuivat odottamaan ruokiaan jopa 40–50 minuuttia. Parinkymmenen minuutin odotus kiireisinä aikoina oli hänen mukaansa normaalia.

Pahiten ongelmat näkyivät iltaisin ja viikonloppuisin.

– Silloin, kun ravintolapäällikkö oli poissa, helvetti pääsi irti, hän kuvailee.

Entinen työntekijä kertoo puutteita myös hygeniapassikäytännössä. Hänen mukaansa hygieniapassi pitäisi olla kaikilla työntekijöillä, jotka ovat töissä yli kolmen kuukauden ajan. Näin ei ollut, eikä hänellä itselläänkään ollut ollenkaan hygieniapassia yli puoli vuotta kestäneen työsuhteen aikana.

Haastateltava työskenteli ravintolassa noin puoli vuotta viimeisen vuoden aikana. MTV Uutiset on nähnyt hänen työtodistuksensa. Hän esiintyy jutussa nimettömänä asian arkaluontoisuuden vuoksi.

Raportit kunnossa

MTV Uutiset tavoitti McDonald’s Suomen viestintäjohtaja Heli Ryhäsen. Hänen mukaansa McDonald'silla on tarkat laatuvaatimukset, joita valvotaan tarkasti.

– Meille on aivan äärimmäisen tärkeää, että asiakas on tyytyväinen, Ryhänen sanoo.

Ryhänen nostaa esiin Ruokaviraston elintarvikevalvontajärjestelmän Oiva-raportit.

– Sanoisin, että meillä on Suomessa aika hyvä systeemi tämän Oiva-järjestelmän kanssa. Tulokset ovat julkisia ja niitä voi kuka tahansa käydä katsomassa, Ryhänen toteaa.

Kaikki Oiva-järjestelmästä löytyvät 52 McDonald’s-ravintolaa on saanut joko parhaan tai toiseksi parhaan tuloksen edellisestä tarkastuksesta. MTV Uutisten haastatteleman entisen työntekijän ravintolassa edellisen Oiva-raportin tulos on toiseksi paras eli hyvä.

Lämpötasoista luovutaan

Ryhäsen mukaan asiakas ei voi olla huomaamatta, jos ranskalaiset ovat odottaneet tarjoilua puoli tuntia. Nugettien kanssa sama juttu, sillä niistä tulee pitkään seisseenä nihkeitä.

Hänen on vaikea uskoa entisen työntekijän väitettä siitä, että nugetteja olisi tarjoiltu kahden tunnin päästä valmistuksesta.

– Jos joku työntekijä on näin toiminut, niin hän tehnyt täysin vastoin toimintaohjeita, Ryhänen toteaa.

Ryhänen kertoo, että noin puolet McDonald’sin ravintoloista on luopunut valmiiden hampurilaisten lämpötasoista kokonaan ja yhä useammassa ravintolassa niistä aiotaan luopua jatkossa.

– Puolissa ravintoloista hampurilaista aletaan siis valmistaa vasta asiakkaan tilauksesta, Ryhänen kertoo.

McDonald's panostaa koulutukseen

Joissain ravintoloissa varaudutaan kuitenkin edelleen ruuhkapiikkeihin valmistamalla tiettyjä tuotteita valmiiksi, jotta asiakas saa ruokansa mahdollisimman nopeasti. Klassikkohampurilainen Big Mac kuuluu tällaisiin ennakkoon valmistettaviin tuotteisiin.

– Välillä meillä tulee asiakaspiikkejä. Näemme tietokoneelta suoraan ennusteen siitä, montako Big Macia tulee menemään kaupaksi seuraavan puolen tunnin aikana.

Hygieniapassi on ehdoton vaatimus jokaiselta työntekijältä, Ryhänen painottaa.

Hänen mukaansa yritys panostaa isosti työntekijöidensä koulutukseen, ja monet työntekijöistä lähetetään yrityksen koulutuskeskukseen Helsinkiin.

Otsikkoa muutettu 13.10. kello 16.49: Muutettu otsikkoon sanaa seissyttä sanan vanhaa tilalle. Aiemmin otsikossa sanottiin, että "asiakkaille tarjoiltiin vanhaa ruokaa".

Lue myös:

    Uusimmat